Center for Bio-diversitet |
Kære Fødevareminister Mariann Fischer
Boel
Tak for din invitation til at deltage i udformningen af den fremtidige strategi for bevarelsen af husdyrgenetiske ressourcer!
Center for Bio-diversitet er, som du, ved et uafhængigt informationscenter for den biologiske mangfoldighed både indenfor kulturplanter og husdyr. De to områder har både sammenfaldende og forskellige problemer; men begge områder har det til fælles at kultursorterne og de gammeldags racer kun overlever i en kulturel kontekst, dels en almue avlerkultur og dels for de større dyrs vedkommende indenfor rammerne af traditionelle raceavls organisationer.
Det kan ikke siges bedre end et ofte brugt citat af Vandana Shiva:
“Økosystemer præget af diversitet skaber mangfoldige livsformer og mangfoldige kulturer. Sameksistensen af kultur, livsformer og levemiljøer har sikret klodens biodiversitet. Den kulturelle diversitet og biodiversiteten går hånd i hånd”
Center for Bio-diversitet ser det ikke som sin
opgave
at varetage enkeltracers tarv undtagen eventuelt i helt
ekstraordinære
tilfælde hvor en race ellers forsvinder; derimod er vi meget
optaget
af at varetage interesser for hele den almuekultur der bærer den
biologiske mangfoldighed. Den hidtidige danske strategi på
området
husdyrgenetiske ressourcer har været løsrevet fra
sammenhængen,
og hvis Danmark skal leve op til Rio-konventionen om biologisk
mangfoldighed,
må der nytænkning til på dette felt. Hidtil har man
via
Genressourceudvalgets regelsæt forsøgt at fremme nogle
ganske
få racer; mens andre regelsæt gennem den samme periode har
udpint og fortrængt den bredde avlerkultur, der både rummer
de særligt prioritere racer og en meget stor bredde af andre
husdyrracer
med kulturhistoriske rødder i Danmark.
Det største problem ved den samlede danske
indsats
for bevarelse af husdyrgenetiske ressourcer hidtil er netop, at der
ikke
har været noget samlet overblik og ingen integration af
biodiversitets
hensyn i lovgivning og regler, der påvirker området.
Rio-konventionen og FAOs anbefalinger går
på
at de enkelte lande skal bevare den samlede pulje af biologisk genetisk
mangfoldighed i landet, herunder også racer der er fremelsket med
sociale, religiøse, kulturelle og rekreative formål for
øje.
Derudover skal der gøres en særlig indsats for de enkelte
racer, der har deres oprindelse eller kun findes i det enkelte land.
Hidtil
har den danske indsat været koncentreret om det sidste, og har,
fordi
det er løsrevet fra sammenhængen, haft en meget
begrænset
succes.
Man er så at sige startet med at sætte
taget
op før fundament og murværk. Vores opfattelse er at man
skal
starte med fundamentet, skabe grobund for en frodig avlerkultur i
overenstemmelse
med Danmarks kulturhistoriske baggrund, og i fornødent omfang
supplere
dette med forskellige tiltag som økonomisk tilskud til de racer
og avlslinier af racer der er særligt danske.
En generel styrkelse af den biologiske mangfoldighed
i danske husdyr vil først og fremmest fordre forbedringer for
alle
småavlere af ikke industrielle racer. Ellers forsvinder den
småbrugs-
og avlerkultur, der skal bære de umoderne racer. Riokonventionen
nævner netop vigtigheden af at bevare den lokale kultur, der
bærer
den domesticerede mangfoldighed, og justere lovgivning og regler
så
sådanne kulturer begunstiges og bevares.
Alle lande skal ifølge Konventionen om biologisk mangfoldighed:
"identificere processer og kategorier af aktiviteter, som har eller kan formodes at have betydelige negative virkninger på bevaring og bæredygtig udnyttelse af den biologiske mangfoldighed og overvåge virkningerne heraf ved prøvetagning og andre metoder" (artikel 7 c)
"udvikle eller bevare lovgivning og/eller andre regulerende virkemidler til at beskytte truede arter og populationer"
"regulere eller forvalte de pågældende processer og kategorier af aktiviteter i tilfælde, hvor en betydelig negativ indvirkning på den biologiske mangfoldighed er blevet påpeget i medfør af artikel 7" (artikel 8 k og 8 l)
"integrere hensynet til bevaring og bæredygtig udnyttelse af de biologiske ressourcer i deres beslutningsprocesser"
"træffe foranstaltninger vedrørende udnyttelsen af de biologiske ressourcer for at undgå eller mindske negative følge for den biologiske mangfoldighed"
"beskytte og fremme sædvanemæssig udnyttelse af de biologiske ressourcer i overenstemmelse med den traditionelle kultur, når denne er forenelig med hensynet til bevaring eller bæredygtig udnyttelse" (artikel 10 a, b og c)
Modernisering af lovgivning
Bevarelsen af biologisk og kulturel mangfoldighed har
både genetiske, kulturelle, miljømæssige og sociale
aspekter, og området hører derfor ikke entydigt hjemme i
et
bestemt ministerium. På grund af dansk landbrugs
højeffektive
stade er det imidlertid værd at overveje om ikke
miljøministeriet
på længere sigt skal være øverste ansvarlige,
både fordi området har et vist samspil med bevarelsen af
den
vilde naturs biodiversitet og miljølovgivningen, og fordi det
vil
være hensigtsmæssigt at få de gammeldags racer
undtaget
fra de regler og love, der er designet til det moderne
højteknologiske
landbrug og dets eksport interesser.
En fornyelse af bevaringsstrategien for husdyrgenetiske ressourcer i Danmark bør derfor starte med følgende:
- en lov og regelsanering, der fjerner regler som gør det svært for danskerne at videreføre traditionen for avl af ikke-industrielle racer.
- at sikre befolkningen en generel ret til at avle dyr, der hvor man bor.
- at give "in situ" populationer af gammeldags racer særlige begunstigelser.
- at give gammeldags racer en særlig beskyttelse ved udbrud af smitsomme sygdomme i det industrielle landbrugs dyrebestande.
- at lade alle de ikke-industrielle dyr, der ikke leverer råvarer til den danske landbrugseksport opnå samme veterinære status som de vilde dyr
En sådan regelsanering vil skabe grobund for den brede biologiske mangfoldighed og den tilhørende avlerkulturs overlevelse, sådan som Rio-konventionen og FAO anbefaler.
Vi ved at Landbrugsorganisationerne pr. automatik
vil
afvise dette; men en sådan afvisning er ikke sagligt begrundet!
En regelsanering vil kunne lade sig gøre uden
at skade landbrugseksporten og fødevaresikkerheden, når
blot
man tager den enkelte sygdoms natur i betragtning ved udformningen af
nye
ubureaukratiske regler. For mange af de gamle racers vedkommende,
især
de små dyr, bunder tilknytningen til landbrugslovgivningen
på
dette område i produktions-forhold, der for længst er
historie.
Det mangler ofte enhver sammenhæng med de faktiske forhold i
nutidens
Danmark, hvor der praktisk taget ingen kontakt er mellem den
højtspecialliserede
landbrugsproduktion og hobbyavlen af gammeldags dyr.
Eksempelvis ville ingen moderne ægproducent
drømme
om at gå ud på et marked med hobbyfjerkræ og
indkøbe
høns til sin besætning, alligevel er disse markeder idag
underlagt
regler, der har ødelagt en væsentlig del af almue
avlerkulturen,
nemlig udvekslingen af avlsdyr, angiveligt af hensyn til
landbrugsdyrenes
sundhedstilstand.
Disse hensyn kan indfries, uden at hobby og fritidsavl
af dyr er underlagt landbrugslovgivningen, blandt andet ved oplysning
om
god avlspraksis og god markedsetik, og en mulighed for
nødvaccination
af hobbydyr ved akut smittefare.
Kommer dyrene er ud af landbrugslovgivningen, skal de
naturligvis også være afskåret fra at levere til
eksportvirksomheder;
dermed er landbrugets troværdighed i virkeligheden lige så
vel sikret som nu, hvor man jo må erkende at flere af de sygdomme
man officielt siger sig fri af findes hos vilde dyr i den danske natur.
Nogle racer vil befinde sig i en grænsezone, hvor
man ønsker at lave et nicheprodukt; men sålænge
nicheproduktionen
foregår adskilt fra eksportindustrien, vil det være
forsvarligt
at underlægge dyrene mere lempelige krav. Det må dog
vurderes
i de enkelte tilfælde i forhold til den veterinære
situation.
BSE er et oplagt eksempel på en sygdom hvor ingen dyr kan
undtages,
fordi sygdommen er så langsom i sin udvikling og farlig for
mennesker
, og fordi muligheder for avl efter resistens eller vaccination endnu
ikke
er kendte. Traditionelle racer og dyr, der holdes for ikke-kommerciel
fritidsavl,
må så blot holdes skadesløse, hvad angår de
økonomiske
udgifter ved de vedtagne foranstaltninger.
De nuværende regler for vaccination af duer, salg af æg fra hobbyhøns, krav om registrering af salg af fjerkræ, har i de seneste år haft en særdeles destruktiv virkning på denne traditionelt rigt blomstrende del af den danske almuekultur. Det er en form for folklore, som ikke kan bære bureaukratisering. Når fjerkræet og avlerkulturen ikke er forsvundet skyldes en kombination af at reglerne omgås, og at den sidste generation af avlere holder ved pga. stor veneration for deres dyr. Men tilgangen af nye unge avlere hæmmes kraftigt af reglerne i de sammenhænge hvor de overholdes, det bliver faktisk nemmere for folk at anskaffe sig industrihøns til hobbyavl end dyr af en traditionel race, og det er stik mod Riokonventionens hensigt om at bevare biologisk mangfoldighed i de traditionelle rammer. Der er således tale om regler, som gør stor skade i forhold den gavn de tilsigter, en gavn som nemt kan nås ad anden vej uden at fortrænge den blomstrende fjerkræavlerkultur, der i århundrede har eksisteret her i landet. En almuekultur, der har holdt flere hundrede forskellige traditionsrige racer i hævd og været en berigelse i mange mennesker liv.
Man skal ikke glemme at sygdomsproblemerne er størst i den moderne højeffektive landbrugsproduktion, pga. det intensive pres dyrene her er underlagt. Dyr i hobby besætninger er generelt i en god sundhedstilstand, når det gælder dyr, der er avlet i dette miljø i flere generationer. Hobbyavlere har traditionelt en god forståelse for at avle efter et højt sundhedskriterie ved at bortselektere sygelige eller svage dyr fra avlen og derved vedligeholde populationens genetiske potentiale for resistens. Konventionen om biologisk mangfoldighed lægger netop vægt på at: "respektere, beskytte og bevare viden og praksis, der findes hos lokale samfund, med en traditionel levevis, som har betydning for bevarelsen af den biologiske mangfoldighed" (artikel 8 j).
Selvom man ophæver de nuværende permanente restriktioner og bureaukratiske tiltag, er der stadig mulighed for at indføre de tidsbegrænsede lokale eller regionale restriktioner mht. transport handel og salg, som man altid har brugt ved akutte udbrud af epidemiske sygdomme. Desuden kunne man overveje som et nyt positivt tiltag at tilbyde gratis og frivillig nødvaccination til dyr hos hobby og fritidsavlere i en risikozone, så de ikke risikerer at blive ofre for sygdomssmitte fra epidemier i de store produktionsenheder.
Tilskud
Generelt bør flere af de økonomiske
midler
bruges på at styrke oplysning, information og avlerforeninger.
Direkte
økonomisk tilskud til den enkelte avlers dyrehold bør
begrænses
til de racer hvor, det er absolut nødvendigt. For langt de
fleste
racer vil regelsaneringen have en langt mere positiv betydning end
økonomisk
tilskud, som kan have negative sideeffekter, når det er
tilskuddene
mere end kærlighed til racerne der tiltrækker nye avlere,
hvilket
den store udskiftning i Genressourceudvalgets avlerkreds sandsynligvis
er udtryk for.
Incitamenter iform af økonomiske tilskud kan
ikke
stå alene, og kan ikke kompensere for en generel tendens til at
besværliggøre
og bureaukratisere mindre dyrehold.
Men der vil være brug for ekstra
foranstaltninger,
såsom økonomiske tilskud
for de racer eller avlslinier, der kun findes i
Danmark,
især for de racer, der er forholdsvis dyre i drift og meget lidt
produktive. Sådanne tilskud bør være nært
knyttet
til betingelser om at dyrene holdes på en måde og i et
miljø
der sikrer at racens oprindelige egenskaber bevares. Konventionen om
biologisk
mangfoldighed lægger ikke uden grund vægt på at
in-situ
bevaring "for så vidt angår opdrættede eller
dyrkede
arter, skal foregå i de omgivelser hvor de har udviklet deres
særlige
egenskaber." (artikel 2)
Den måde tilskuddene hidtil har været
udbetalt
på har ikke stillet krav til en faktisk in-situ bevarelse, men
har
tilladt at dyrene holdes under helt tilfældige forhold, der har
muliggjort
genetisk drift i vidt forskellig retning hos de enkelte avlere.
Husdyr er resultatet af selektion og den oprindelige
selektion skal vedligeholdes, hvis man ønsker at bevare racens
egenskaber
intakt.
Det vil eksempelvis sige at en gammel dansk
malkekvægsrace,
bør holdes under de forhold racen traditionelt er tilpasset hvad
angår fodersammensætning mv.
Dyrene må nødvendigvis malkes i det
mindste
i en laktationsperiode, før de og deres afkom indgår i den
videre avl, således at det sikres at racens ydelse fastholdes.
Kun på den måde kan det sikres, at racen
ikke selekteres væk fra sin oprindelige genetiske balance, og for
eksempel bliver en mere kødkvægspræget race, fordi
økonomiske
incitamenter får avlere til at fodre kraftigt og vælge
avlsdyr
efter tilvækst.
Da racernes ydelse er så lav at malkningen ikke
er rentabel i sig selv, vil arbejdet med opretholde racens genetiske
koncept
nødvendiggøre økonomisk kompensation.
Definitioner
Den organiserede avl i raceforeninger med
stambogsføring,
registrering, kåring og pokaler er kun en side af sagen. Den
danske
almuekultur har en meget rig tradition for at avle dyr i mindre skala,
en tradition med dybe kulturhistoriske rødder; derfor er denne
form
for avl en vigtig faktor i bevarelsen af biologisk mangfoldighed i bred
forstand.
Den biologiske mangfoldighed er en levende og dynamisk
størrelse, som ikke kan registreres og tælles op en gang
for
alle, kun ved at styrke og beskytte den almue kultur, der knytter sig
til
avl på fritids og hobby basis, kan man opfylde Rio-konventionens
målsætninger på området.
Ved at styrke avlerforeninger, raceforeninger og information skal man skabe incitamenter til at flest mulige af de mennesker, der ønsker at avle dyr i mindre skala for deres fornøjelses skyld, uden at være med i med i registreret avl, kåring og præmiering trods alt vælger renavlede traditionelle racer frem for krydsningsdyr eller industriracer. Derved øges kvaliteten uden at avlere bliver gjort til tilskudsmodtagere. Det skaber samtidig rekrutteringsgrundlag for at den mere organiserede avl.
De “gamle danske racer”, racer med anden oprindelse,
som
nu kun findes i Danmark, og særlige danske linier af racer med
anden
oprindelse, har vi ifølge konventionen en særlig
forpligtigelse
overfor og de må naturligvis gives særlig
opmærksomhed
i forbindelse med en generel styrkelse af information; men det er
vigtigt
at man ikke fortsat udbreder den misforståelse at bevarelse af
genetiske
ressourcer kun handler om X antal racer, som af et udvalg
udnævnes
til “gamle danske husdyrracer”
Det er langt fra Rio-konventionens
målsætning
om at bevare den størst mulige biologiske mangfoldighed, at
arbejde
så snævert med området, at den bredde biologiske
mangfoldighed
forsvinder, mens man understøtter enkelte nationale racer. Eller
at en race hverken beskyttes i det ene eller det andet land, fordi den
oprindelig er opstået i et andet land end der hvor den idag
findes
i renavl. FAO opfordrer netop til at alle lokale racer og linier
indberettes
til FAOs database. (se: 1.9 i World Watch List for Domestic Animal
Diversity
2nd edition. Ed. Beate Scherf, FAO, Rome 1995)
I den foreløbige rapport fra den internationale
evalueringskomitte forsøger man, at skille dyr uden produktions
potentiale fra, netop i Danmark er den sociale og kulturelle dimension
imidlertid den vigtigste. I materiale fra FAO lægger man
vægt
på inddragelse af disse dimensioner selv i fattige lande, der
måske
kunne fristes til kun at se på den økonomiske
nytteværdi.
Derfor tyder denne skelnen på at komiteen ikke helt gør
sig
klart hvor højteknologisk det danske landbrug er idag. Den
potentielle
produktions økonomiske nytteværdi af den Jyske Hests
trækkraft
er idag omtrent af samme størrelse som værdien af
Tumlingeduens
flyveevne, og ligesådan forholder det sig med en lang række
racer. Deres kulturelle, sociale og æstetiske værdi
overskygger
helt deres økonomiske betydning; den del af dansk kultur de
indgår
i som et væsentligt element er tilgengæld mere truet end
nogensinde.
i The Global Strategy for the Management of Farm Animal Genetic Resources beskriver FAO husdyrenes kulturelle betydning på følgende måde:
“Domestic animals as social and cultural assets
Many communities have traditions and lifestyles that
are fundamentally linked to domestic
animals. While it is not always possible to assign
monetary values to such linkages, the non-monetary values to local
community
identity are essential.
Social and cultural values are often
underappreciated
outside indigenous and local communities. However, to many communities,
livestock and particular genetic types of
livestock are fundamental aspects of social and
cultural
identity, linked to marriage, religious
practices and other community events.” (p. 11)
Rome 1999
og i Primary Guidelines for Preparing National AnGR Management Plans anviser FAO den ideelle måde at beskrive hver enkelt race på således:
“List all important uses of livestock in the
nation.
These will obviously include the production of food, fibre and animal
power,
but should not neglect the value of manure for fuel and fertilizer;
recreational,
cultural and religious uses; and the use of farm animals as a method of
risk reduction and holding and protecting assets in unstable economies.”
(p.
49)
Forslag til fremtidig struktur og strategi
I et højtudviklet land som Danmark er bevarelse
af genressourcer i de aktive produktionspopulationer og bevarelsen af
de
mere oprindelige kulturhistoriske racer 2 opgaver, der ikke har meget
tilfælles.
Dyrenes formål er vidt forskellige og avlerne af de 2 grupper dyr
ikke har meget andet tilfælles end, at deres dyr tilhører
de samme biologiske arter. Derfor foreslår Center for
Bio-diversitet
nedenstående løsning.
Da vi anser denne omstrukturering af det
husdyrgenetiske
bevaringsarbejde som en god lejlighed til at finde mere en
helhedsorienteret
løsning tillader vi os at indrage den tilsvarende bevarelse af
plantegenetiske
ressourcer (i dyrkede planter) i modelen. Men
planterepræsentanten
kan naturligvis pilles ud af modelen, hvis man foretrækker at
adskille
de 2 beslægtede indsatsområder.
1 De aktive produktionspopulationer
Overvågningen af genressourcerne i de aktive
produktionspopulationer
varetages fremover af et selvstændigt genressourceudvalg med base
på Foulum, eventuelt det nuværende udvalg i en trimmet form
hvor kultur og miljø interesser udgår.
Dette område har været det nuværende
udvalgs stærkeste side, og en nær tilknytning til det
produktionsorienterede
forskningsmiljø på Foulum er en oplagt fordel.
2 Udvalg for bevarelse af biologisk og kulturel mangfoldighed
Der oprettes et nyt udvalg for bevarelse af biologisk
og kulturel mangfoldighed,
til at varetage bevarelse af de husdyrracer (og
eventuelt
kulturplanter), som idag er af primært kulturel, æstetisk
og
social betydning, af den organiserede hobby og fritidsavl og af den
levende
danske almuekultur, som bevarer disse dyr (og planter).
Dette udvalgs kommissorium udformes i oversstemmelse
med Rio-konventionens hensigter og målsætninger, samt FAOs
anbefalinger; idet man tager højde for det danske landbrugs
teknologiske
stade er så højt at dyrene (og planterne) ikke indenfor en
overskuelig tidshorisont får nogen produktionsmæssig
betydning;
men er en langtidsgenbank hvor hovedvægten lægges på
racernes (og sorternes) nuværende kulturelle, rekreative,
æstetiske
og sociale betydning, samt på at dyrenes genetiske koncept
herunder
naturlig sygdomsresistens bevares.
Der lægges samtidig vægt på en
forståelse
af at enhver fremavlet race (eller sort) er resultat af mennesker
kreativitet,
denne kreativitet er en del af avlerkulturen, og nye fremavlede
varieteter
selekteret for andre egenskaber end de rent produktive er også en
del af den samlede biologiske mangfoldighed.
Udvalgets vigtigste opgaver bliver således:
- at fremme at dyrene (og planterne) holdes i de
omgivelser
og under de forhold hvor de har udviklet deres særlige
egenskaber.
Så racerne (og sorterne) eksempelvis ikke ved ændret
selektion
fjernes grundlæggende fra deres oprindelige egenskaber, eller
gennem
medicamentel beskyttelse fortaber deres naturlige modstandskraft.
- at foretage en løbende overvågning af at lovgivning, regler, samfundsudvikling, avler trends mv. ikke kommer til at spille negativt ind på den biologiske mangfoldighed og den tilhørende kulturelle mangfoldighed.
- støtte initiativer der fremmer oplysning, information, formidling og netværksdannelse
Udvalget bør aktivt opsøge og skabe kontakter til både organiserede og uorganiserede avlere, foreninger og sammenslutninger med tilknytning til de områder udvalget kommisorium omfatter. Disse kontakters form og karakter bør tage udgangspunkt i græsrøddernes virkelighed, ikke i embedsværkets normale arbejdsformer. Udvalget bør mere opfatte sin funktion i forhold til avlerne som inspirerende og rådgivende end kontrollerende og besluttende. De aktive græsrødders selvforvaltning må i videst mulig omfang styrkes.
Udvalget første opgave bør være udarbejde en regelsanering på de ovennævnte områder i en åben dialog med alle interesserede græsrødder.
Udvalgets sammensætning foreslås
således:
1 medlem (formand) med etnologisk baggrund og en bred
faglig viden indenfor folkekultur, almuekultur o.lign.
1 medlem med en bred faglig viden indenfor miljø og biodiversitet
1 medlem med bred faglig viden om husdyrs historie, avl og genetik
1 medlem med bred faglig viden om kulturplanters historie, avl og genetik
De sidste 2 medlemmer foreslås udpeget af KVL. For alle medlemmer bør gælde at de udpegede medlemmer ikke i deres daglige arbejde har nær tilknytning til det moderne produktive landbrug og den dertil knyttede forskning.
Repræsentanter for græsrødder
Når en generel regelsanering er
gennemført,
og en bredere forståelse af hvad bevarelse af biologisk
mangfoldighed
omfatter, bør det overvejes om der er behov for at udvide
udvalget
med 3 repræsentanter for græsrødderne.
Da demokratiet i mange af de berørte foreninger
allerede internt er temmelig indirekte, og bevaring ikke altid er
foreningernes
primære sigte, selvom de har bevaringsværdige racer i deres
varetægt foreslås følgende model for udpegelse af
græsrodsrepræsentanter,
der bør udpeges for et begrænset antal år ad gangen
(f.eks. 3 - 5):
Alle såvel foreninger, sammenslutninger som
enkeltpersoner,
der på en eller anden måde deltager og er engageret i
bevarelse
af biologisk og kulturel mangfoldighed, kan indstille kandidater.
Blandt de indstillede kandidater udpeger det permanente
udvalg 3 personer under hensyn til at de tilsammen vil kunne
repræsenterer
græsrødderne bredt: de forskellige dyregrupper; planter,
de
organiserede raceforeninger, den uorganisede almueavlerkultur, mv.
Afgrænsning mellem udvalgene
I visse tilfælde er det ikke umiddelbart
indlysende
hvilket af de nye genressourceudvalg en race skal høre ind under
det gælder f.eks. Landracesvin anno 1970, SDM, og RDM.
Afgrænsning mellem det landbrugs og
produktionsorienterede
genressourceudvalg og udvalget for bevarelse af biologisk og kulturel
mangfoldighed
må finde sted ved en konkret vurdering af de enkelte racers
muligheder
og avlernes interesser.
Bilag:
Baggrunden for disse forslag er uddybet i:
1) Centerets svar til Den Internationale Evaluering og bilagene hertil:
http://www.biodiverse.dk/aktuel/svar.htm
2) Høringssvar om Danmarks strategi for bæredygtig udvikling:
http://www.biodiverse.dk/aktuel/mst.htm
Desuden vedlægges relevante numre af Centerets
nyhedsbrev
Loci
Med venlig hilsen
Heine Refsing, Center for Bio-diversitet
© Center for Bio-diversitet. Denne side er senest revideret dec. 2011. Centerets websider redigeres af Heine Refsing |