Center for Bio-diversitet |
Alle med interesse i bevarelsen af husdyrgenetiske
ressourcer
og gamle racer er velkomne til at komme med bidrag til vores besvarelse
af de 4 spørgsmål.
På denne side kan du følge tilblivelsen af det foreløbige svar. Hvis du har forslag og kommentarer til evalueringssvaret skal du gøre følgende:
Redaktionen af besvarelsen er afsluttet d.
5 juni 2001.
Den manglende information og debat forud for
evalueringen,
om hvad bevaring af gener egentlig er i avlsmæssig
sammenhæng,
har indtil nu haft den kedelige betydning, at visse avlerforeningen kun
har indberettet adresser på de avlere, der deltager i
kåring
og præmiering af deres dyr, sikkert i den bedste mening fordi
disse
avlere i kåringsmæssig sammenhæng har de "bedste" dyr.
Dermed får evalueringen allerede fra start
"slagside",
fordi de avlere, der primært avler med henblik på renavl og
bevaring, ikke nødvendigvis hører om evalueringen og
dermed
ikke får mulighed for at deltage.
Forløbet gavner ikke evalueringens
troværdighed,
alligevel har Center for Bio-diversitet i Loci
nr. 1-2001 (bilag 1 b) og på vores
hjemmeside
opfordret til, at avlere af traditionelle racer med interesse i renavl
og genbevaring selv henvender sig til SJVF og rekvirerer et
spørgeskema;
men vi kan ikke nå ud til andet end en brøkdel af de
avlere,
der burde kende evalueringen og have mulighed for at give deres besyv
med.
Center for Bio-diversitet har sendt
Forskningsstyrelsen
omtrent 100 navne og adresser på avlerforeninger, der burde
inviteres
med i evalueringen, hvis man ønsker en evaluering af den samlede
danske indsats indenfor bevaring af genressourcer hos danske husdyr,
Forskningsstyrelsen
har imidlertid kun sendt en orientering til et tilfældigt udpluk
af disse foreninger.
Vi har spurgt Forskningsstyrelsen hvilke racer, der
falder
ind under målgruppen og hvem der har foretaget disse valg; men
aldrig
fået svar!
Definitionen “oprindeligt etablerede i Danmark”, som
evalueringen arbejder med, forekommer ret tilfældig. Flere af de
racer Genressourceudvalget understøtter stammer faktisk
oprindeligt
fra et andet land, - ligesom f.eks. Oldenborghesten og Kilken, som man
ikke støtter. Herthapointeren og Kantvingen er ikke med i
Udvalgets
hæfte "Gamle danske husdyrracer", selvom begge racer er
grundlagt
i Danmark og ikke findes andre steder. Flere eksempler kunne
nævnes,
og der synes ikke at være nogen klar linie i valget af “danske
racer”,
nogle racer holdes udenfor trods en historie, som er helt parallel, med
nogle af de racer Genressourceudvalget har valgt at prioritere.
Det enkelte land har ifølge Rio-konventionen
og
FAOs anbefalinger en særlig forpligtigelse til at sikre racer,
der
kun findes i landet, herunder også lokale eller nationale linier
af andre racer, linier der gennem mange generationers avl har tilpasset
sig de lokale forhold. Det er kort sagt den samlede genetiske variation
landene skal overvåge og beskytte.
Det danske definition af bevaringsværdige
genressourcer
og "gamle danske husdyrracer", har hidtil været meget
snæver
i forhold til FAOs anbefalinger og andre landes praksis. Til
sammenligning
kan man kigge på:
Centeret har udgivet et Nyhedsbrev siden 1996, og
derudover
2 bøger.
Alle aktiviteter er baseret på frivilligt
arbejde,
gratis lokaler, EDB-hardware, telefon mm., og financeringen er et af
centerets
svageste punkter.
Kontingenterne fra de nuværende ca. 200
støttemedlemmer
er den vigtigste indtægt, derudover er der indtægter fra
salg
af bøger, samt lejlighedvis indtægter fra honarer for
kronikker
og artikler.
Ansøgninger om større beløb til
financering af faglitteratur, sekretariatsdrift og løn strander
på at Den Grønne Fond, som støtter initiativer, der
følger op på Riokonventionen i Danmark, finder at de
dyrkede
planter og tamme dyr ligger udenfor deres opfattelse af bevarelse af
biologisk
mangfoldighed, og Genressourceudvalget har meget begrænsede
midler
til at støtte med.
Vi har dog fået tilskud til trykkeudgifterne i
forbindelse med de 2 bøger og et debat- & temanummer om
bevaringsarbejdet
i Danmark:
Hans Ranvig: Berettigelsen i at bevare den Danske Landhøne. 1. oplag 1997. (bilag 2)
Nyhedsbrev fra Center for Bio-diversitet nr. 4-2000. (bilag 4)
Også Center for Bio-diversitet er underlagt
den
dårlige stemning på området, idet de 2 stridende
foreninger
Gamle Danske Husdyrracer og Danske Husdyr - avlsforening for
gamle danske husdyr, trods vores erklærede
uafhængighed
og neutralitet, begge åbenlyst mistænker centeret for at
“være
i ledtog” med deres modpart. Andre avlere og interesserorganisationers
første reaktion fortæller meget om hvilket ry, genbevaring
har fået i Danmark. De spørger nemlig ofte mere eller
mindre
åbent: "Nu har I vel ikke noget med Gamle Danske Husdyrracer
eller Danske Husdyr - avlsforening for gamle danske husdyr at
gøre
?"
Genressourceudvalget er blevet betydeligt mere
aktivt
i løbet af perioden, men bortset fra det er det ikke rimeligt at
spørge NGO organisationer om et statsligt udvalg har gjort det
godt
eller skidt med den givne bevilling og det givne mandat. Det ville
kræve
ressourcer, vi ikke har, at foretage en fair og grundig analyse af
dette.
Ingen af de NGO organisationer, der findes i Danmark, har modtaget
støtte
i en størrelsesorden, der kunne financere løn og udgifter
til at deltage i eller forestå et så omfattende arbejde.
Derfor
må vi afholde os fra at vurdere de stærke sider
nærmere,
og staten har formodentlig selv hånd i hanke med om bevillinger
udmøntes
som tilsigtet. Vi nøjes altså med at påpege nogle
problemer
og komme med nogle forslag, i besvarelsen af spørgsmål 2;
men det betyder ikke at vi mener Genressourceudvalgets arbejde kun har
haft svage sider i de forløbne år. Vi går udfra, at
Udvalget har fulgt sit mandat og sin bevillingsbeskrivelse og gjort det
bedst muligt indenfor de ret snævre rammer og med det ret brogede
udgangspunkt for samarbejde med avlere og interesseorganisationer.
Center for Bio-diversitet har oplevet
Genressourceudvalget
som imødekommende og ikke bureaukratisk i vores ret
begrænsede
kontakt med Udvalget.
Center for Bio-diversitet har af Genressourceudvalget fået støtte til følgende:
Populationernes sikring
Populationerne er små og øges ikke
markant.
Avlslinier er ikke sikret mod pludselig forsvinden pga.
enkeltbesætningers
ophør eller overdreven indavl.
Samarbejdet med NGOerne
Det er endnu ikke lykkedes at bilægge striden med
Oregaard og Foreningen Gamle Danske Husdyr,tværtimod
har
konflikten
bredt
sig til andre vigtige avlere.
Det er næppe troligt, at danske avlere siger nej
tak til tilskud, uden at de selv føler, at de har vigtige grunde
til det, og disse grunde må man respektere, - medmindre avlernes
motiv er at opnå en slags monopol - og det kan bedst
efterprøves
ved at komme dem i møde.
Genressourceudvalget henviser ofte til at de kritiske
avlere er velkomne, men ikke vil deltage og indordne sig under de givne
betingelser. Men disse betingelser kan jo skrues sammen på flere
måder, de er ikke naturgivne.
Opgaven har flere dimensioner:
At bevare dyrene på en faglig forsvarlig
måde
og at få avlerne til at føre denne opgave ud i
livet.
Avlerne er på en måde ligeså vigtige som dyrene, og
begrebet
fagligt forsvarligt kan godt rumme mere end en tilgang til opgaven.
Sålænge
man blot praktiserer renavl i ordets egentlige betydning. (se
bilag 7)
Genressourceudvalget har tilsyneladende valgt at knytte
særligt nære bånd til en enkelt af de mange små
interesseorganisationer Foreningen Danske
Husdyr - avlsforening for gamle danske husdyrracer.
I
det
noget
"spegede" samarbejds-klima skaber dette myter, og stiller
denne
forening i en situation hvor den nemt bliver uberettiget
mistænkeliggjort.
Istedet for at sende referater fra
Genressourceudvalgets
møder, information om konferencer og oplysninger om
støttemuligheder
til særligt udvalgte, bør alle disse oplysninger
lægges
åbent frem for alle interesserede ved at publicere oplysningerne
i god tid i ARV & AVL. (bilag 8 a, b, c))
Ressourceprioriteringen
Hidtil har Genressourceudvalgets ressourcer fortrinsvis
været reserveret til dyretilskud. Indtil nu har denne model
muligvis
været den eneste mulige, fordi kun de færreste racer har en
egen avlerforening med et genbevarende sigte; derfor har Udvalgets
bedste
mulighed været at støtte enkeltstående avlere med
bevaringsværdige
dyr. På længere sigt er det imidlertid næppe gavnligt
for bevaringsarbejdet, at der består et patron-klientforhold
mellem
staten og den enkelte avler. Det er en grundfæstet dansk folkelig
tradition at snyde staten, og bl.a. derfor er det vigtigt at den
enkelte
avler føler et ansvar overfor kollegaer og ligemænd i en
engageret
avlerforening med ansvar for den enkelte races bevarelse og avl. I en
engageret
avlerforening er der mulighed for at skabe et fagligt miljø, som
er langt bedre end det der opstår i kontakten mellem et statsligt
rådgivningskontor og den enkelte avler. Landracegedens forening
er
et godt eksempel på dette.
Tilskuddene bør muligvis mere orienteres til
større
projekter end til dyretilskud til 2-3 dyr i småbesætninger.
Småbesætningerne skal helst være motiveret af
idealisme
og lyst til at deltage i en races bevaring, ligesom folk har rideheste
for deres fornøjelses skyld. Tilskud til enkeltdyr kan have den
bivirkning, at de tiltrækker folk, der tænker mere i
tilskud
end i bevaring og kærlighed til racen, og det kan være med
til at reducere avlerforeningerne til fagforeninger, der forhandler
størrelsen
på dyretilskuddene. For de små avlere er bedre vilkår
langt vigtigere end tilskud.
Hvis man kan finde en model for at støtte og
styrke
interesseorganisationerne økonomisk og fagligt, ville det
være
en god ide at give denne side af sagen højere prioritet
fremover.
Men man skal sikre sig at det ikke udmøntes på en
måde,
så en lille fast gruppe får en pose penge til deling og
ikke
har noget incitament til at skaffe nye deltagere, fordi man så
bliver
flere om at dele posen. Måske kunne tilskud gives i forhold til
kontingent-indtægter
eller lignende parameter for aktivitet, og som tilskud til
enkeltprojekter
der er fremadrettede i forhold til dyrenes bevarelse og udbredelse.
Hvem ejer dyrene?
Der findes et mundheld om, at vi har Jorden til
låns
fra de kommende generationer. Det ville gavne sagen meget, hvis en
lignende
forståelse kunne brede sig blandt avlere af umoderne racer, - at
vi har de gamle racer til låns fra fremtidens avlere og har
ansvaret
for at passe på dyrene i den tid vi deltager i avlsarbejdet. Et
skridt
i den retning kunne være en styrkelse af de enkelte racers
avlerforeninger,
så de får et større ansvar sammen med den enkelte
avler
for at planlægge avlen, og holder hånd i hanke med at ingen
avlslinier forsvinder eller dominerer populationen. Hvis den enkelte
avler
bliver deltager i et fælles projekt omkring racens skæbne,
vil det skabe mere kontinuitet, end når den enkelte avler
føler
sig som sin egen herre med hals og håndsret over sine egne dyr.
Hvis avlerforeningerne får indflydelse på
sammensætningen af nye avlsgrupper mm. vil det også kunne
sætte
de markedsmekanismer ud af kraft, som nu udbreder den mest produktive
og
eventuelt ukritiske opdrætters dyr til flest muligt nye avlere.
Den faglige diskussion
Det er ikke lykkedes at sætte genbevaring
på
dagsordenen i avlerkredse.
Generelt er der stadig manglende bevidsthed om
forskellen
på at bevare fænotyper og genotyper, og vigtigheden af at
bevare
både genotyperne og den genetiske variation både generelt
og
indenfor de enkelte racer.
Det er imidlertid ikke noget Genressourceudvalget kan
klandres for alene, der er tale om en tradition hvor avlerne ofte er
organiseret
i foreninger hvis primære formål er sport og konkurrence,
en
sådan tradition vil det aldrig lykkes et statsligt udvalg at
ændre
i det antiautoritære Danmark. En ny tradition må
nødvendigvis
spire nedefra blandt græsrødder og bevarings-entusiaster,
som det er sket i andre lande.
I nogle stambøger tillades en vis indkrydsning stadig under den officielle definition på renavl. Hos duer og høns og andre fjerkræracer, hvor man ikke har stambøger, er indkrydsning slet ikke noget de mest fremskridts-orienterede avlere sætter spørgsmålstegn ved, - det har de foregangsmænd, man ser op til netop altid nået resultater ved. Avlere der stædigt holder fast ved renavl af originale stammer, nyder ikke nogen særlig status, selvom man da respekterer deres standpunkt. Det gør det naturligvis svært at undgå indavl af de rene stammer, når de lever et isoleret liv, og der ikke er nogen "officiel" forståelse af, at der er en forskel på genotype og fænotype i avlerforeningerne. (bilag 9)
I flere tilfælde er der gået organisationspolitik i sager om gamle racer, fordi de gamle avlsforeninger betragter de gamle racer, som fortidslevn eller konkurrenter til en højtforædlet nutidig race, det gælder bl.a. blandt hunde og duer. Den gamle race vil for dem, i visse tilfælde, repræsentere alle de egenskaber, man har kæmpet med at luge ud i en menneskealder, mens man forædlede den gamle race frem mod et "moderne ideal". Den faglige diskussion, der kunne fremme en forståelse af, at disse gammeldags dyr, der har overlevet hos særlinge eller bare udenfor udstillernes inderkreds, kan være værdifulde at bevare, er aldrig kommet igang.
Hos mange racer fremskyndes indavl af de avlsprincipper, man hylder, fordi de har rod i en meget selektiv og udviklingsorienteret avl, hvor kun få supergode dyr kåres eller udvælges til avl i hver generation, mens racetypiske individer, der blot ikke viser "fremgang" udelukkes fra avl. I de tilfælde hvor udvælgelsen er organiseret, er avlsforeningernes procedurer for kåring og bedømmelse i nogle tilfælde for hunde og heste så omstændelig og bekostelig, at det i sig selv er en stærkt begrænsende faktor for hvor mange, der overhovedet forsøger at få potentielle avlsdyr gennem nåleøjet.
De basale problemer med overhovedet at få
bevaringsarbejdet
igang har hidtil gjort, at diskussionen om hvordan man bevarer og
vedligeholder
racernes særlige egenskaber, aldrig rigtig er kommet igang.
Konventionen
om biologisk mangfoldighed lægger ikke uden grund vægt
på
at in-situ bevaring "for så vidt angår opdrættede
eller dyrkede arter, skal foregå i de omgivelser hvor de har
udviklet
deres særlige egenskaber." (artikel 2)
Men der stilles stort set ikke spørgsmål
ved om dyrene bevarer deres modstandskraft, nøjsomhed og andre
særlige
egenskaber under de forhold de holdes, for eksempel:
For de mennesker, der har en spirende interesse i at
deltage
i bevaringsarbejdet, er det meget afskrækkende hurtigt at finde
ud
af, at der ikke er nogen klar afgrænsning af hvilke dyr der er
ægte,
originale gammeldags typer, som er bevaringsværdige. Nye avlere
vil
ofte opleve, at de hurtigt løber ind i en avler, der kan
fortælle
dem, at de dyr de har fået fat på “er noget værre
skrammel”,
enten af den ene eller den anden grund.
Alle parter ville formodentlig kunne trives bedre, hvis
man accepterer at flere racer både findes i en gammeldags
original
type og en mere moderne type, der er mere tunet til konkurrence,
udstilling
eller produktion. Hver for sig kan de begge være gode, og opfylde
de krav og ønsker deres avlere har, men sammen fungerer de ikke.
Eksempel på salmonella-kontrol
En fjerkræavler i Nordjylland havde 24
høns
og dværghøns af 3 forskellige racer. Efter salmonella
dødsfaldene
i Ejstrupholm, hvor en familie blev syge af at spise rå æg
fra høns, der stammede fra en salmonella-renoveret kommerciel
ægproducent,
tilmeldte avleren sig til salmonellakontrol for at være på
den sikre side.
Gødningsprøverne viste en vis infektion,
og der skulle udtages blodprøver fra hver enkelt høne,
avleren
forsøgte at få hvert prøveglas mærket med
hønens
ringnummer for at kunne identificere smittebærerne; men det
afviste
kredsdyrlægen.
Resultatet blev at 7 høns fra besætningen
var smittede, og det var så stor en procentdel at
kredsdyrlægen
krævede alle hønsene aflivet. Avleren ville naturligvis
gerne
have aflivet de 7 syge, men det kunne ikke lade sig gøre.
Fremgangsmåden er helt urimelig overfor
hobbyavlere,
der måske har avlet med en raceren stamme i en halv menneskealder
og får hele avlsarbejdet ødelagt fordi 7 ud af 24
individer
er salmonella smittet, de usmittede individer har jo netop vist deres
modstandskraft
ved ikke at modtage smitten, selvom den har været i
miljøet.
For en kommerciel ægproducent er metoden
måske
rimelig, fordi man ikke kan identificere hver enkelt høne,
når
der er flere tusinde, og derfor må renovere når en vis
procentdel
er smittede. Ægproducenten har ikke nogen anden relation til sine
høns end den rent kommercielle, og kan derfor kompenseres med
penge;
mens hobby-avleren, der ikke engang har en kommerciel interesse,
måske
har lagt års arbejde og avlerglæde i sin
hobbybesætning,
en indsats der ikke kan erstattes med økonomisk kompensation. De
gamle racers værdi kan sjældent gøres op i penge
fordi
deres værdi er genetisk, kulturhistorisk og affektiv.
For den Nordjyske avler betød oplevelsen, at han
ikke lader sin nye besætning kontrollere, hvis han igen starter
et
avlsarbejde med høns.
Historien er et skoleeksempel på, at man ikke med
rimelighed kan bruge den samme målestok for kommercielle landbrug
og hobbyavlere af umoderne racer, eller samme model for kontrol, hvis
man
skal overholde Konventionen om biologisk mangfoldigheds forpligtigelse
til at "respektere, beskytte og bevare viden og praksis, der findes
hos lokale samfund, med en traditionel levevis, som har betydning for
bevarelsen
af den biologiske mangfoldighed" (artikel 8 j).
Når det gælder salmonella kunne en
fornuftig
model være at tilbyde avlere, der har mistanke om smitte, en
gratis
test af hvert enkelt individ og aflive de konstaterede
smittebærere.
Den nuværende fremgangsmåde bevirker, at avlere ikke bruger
muligheden for test selv ved mistanke, hvis de har en unik stamme, som
de har arbejdet med gennem mange år, eller en race der ikke
findes
ret mange af i landet.
Det ville uden tvivl gavne bevaringsarbejdet meget
hvis,
man begyndte at anskue bevarelsen af biologisk mangfoldighed mere bredt
og i en større sammenhæng. Konventionen om biologisk
mangfoldighed
nævner udtrykkeligt, at den også omfatter bevarelsen af de
tamme dyr og dyrkede plantesorter, og at dette skal ske "in-situ" dvs.
iform af levedygtige populationsstørrelser i racernes
oprindelige
miljø og produktionssystem.
FAOs anbefalinger for bevarelse af den genetiske
variation
omfatter den samlede genetiske variation, og lægger ikke op til
at
de enkelte lande kun skal gøre en lille indsats for de racer
landet
selv har frembragt. Men anbefalingerne pålægger landene at
gøre en særlig ekstra indsats for landets egne racer.
Mindre dyrehold er en del af vores kultur som
landbrugsland
helt siden oldtiden. Idag er det ikke landbrugere, men hobbyavlere, der
holder de gamle racer i live, netop fordi disse dyr er uden kortsigtet
interesse for det moderne højeffektive landbrug.
Skulle intentionerne i Konventionen om biologisk
mangfoldighed føres ud i livet, skulle man derfor
gøre
livet nemmere for sådanne avlere, men det modsatte er i vid
udstrækning
sket - en hel kultur er trods konventionens smukke ord og gode
intentioner
ved at blive kvalt.
Racernes udbredelse indsnævres gradvis til en
stadig
mere snæver gruppe af ældre avlere, der holder ved, fordi
de
har haft dyrene i en menneskealder. Mens den underskov af nye
avlere,
der prøver sig frem og hvorfra nye avlere af de gamle racer
skulle
rekruteres, er hensvindende.
Unødige restriktioner og bureaukrati gør
det urimeligt besværligt at give sig i lag med en lidet givtig
avl
af lavt producerende eller helt uproduktive racer, der mest af
alt
er en del af en kulturel aktivitet.
I Danmark er det idag ved at være nemmere at
holde
eksotiske kæledyr, end at holde almindelige gammeldags
husdyrarter,
en udvikling der er tragisk i et gammelt landbrugsland, og en
udvikling,
der er igang med at decimere populationerne af gamle husdyrracer til
under
det genetisk bæredygtige, trods vores forpligtigelser i forhold
til
Konventionen om biologisk mangfoldighed.
Der er faktisk et stort potentiale for NGO deltagelse,
der er stadig mange mennesker, som gerne vil holde dyr af forskellig
slags.
Men de bliver ofte skræmt væk, når de bliver bekendt
med de mange regler, der regulerer selv et mindre dyrehold.
De internationale anbefalinger formulerer det altid
sådan
at NGOernes "deltagelse" skal fremmes; men især når det
gælder
de små dyr, er der ikke bare tale om "deltagelse" i et
bevaringsarbejde.
For det eneste "in-situ" bevaringsarbejde, der foregår, bliver
varetaget
af NGOere, - og ikke med myndighedernes hjælp og støtte;
men
derimod på trods af diverse forhindringer opstillet af
disse
myndigheder.
Avlere af både planter og dyr har overvejende
negative
erfaringer med statslige instanser, og Rio-konventionens fine
intentioner
er så godt som ukendte, - eller man trækker bare på
smilebåndet
ad de flotte ord.
Specielt for de små dyrs vedkommende vil man
kunne
gavne udbredelsen og avlen med disse racer meget ved at lave
regel-saneringer,
der undtager hobbyhold fra de regler, der gør livet urimeligt
besværligt
for avlerne, og erstatter kontrol og mistænkeliggørelse
med
oplysning og samarbejde.
Da de små dyrs avlere ofte bor i
parcelhuskvarterer,
ville en generel sikring af danskernes ret til at holde små dyr,
som fjerkræ, kaniner, geder og får i
rimeligt omfang være en stor hjælp til at
øge antallet af avlere. Denne ret har rødder i
århundreders
traditioner, men er blevet stækket i stigende grad de seneste 20
år.
Visse steder er det f.eks. forbudt at holde haner
sammen
med sine høner, eller man må kun holde en enkelt hane,
hvilket
gør seriøs avl med en race umuligt.
En generel styrkelse af den biologiske mangfoldighed i danske husdyr vil først og fremmets fordre forbedringer for alle småavlere af ikke industrielle racer. Ellers forsvinder den småbrugs- og avlerkultur, der skal bære de umoderne racer. Riokonventionen nævner netop vigtigheden af at bevare den lokale kultur, der bærer den domesticerede mangfoldighed, og justere lovgivning og regler så sådanne kulturer begunstiges og bevares.
"identificere processer og kategorier af aktiviteter, som har eller kan formodes at have betydelige negative virkninger på bevaring og bæredygtig udnyttelse af den biologiske mangfoldighed og overvåge virkningerne heraf ved prøvetagning og andre metoder"
(Konventionen om biologisk mangfoldighed artikel
7 c)
"udvikle eller bevare lovgivning og/eller andre regulerende virkemidler til at beskytte truede arter og populationer"
"regulere eller forvalte de pågældende processer og kategorier af aktiviteter i tilfælde, hvor en betydelig negativ indvirkning på den biologiske mangfoldighed er blevet påpeget i medfør af artikel 7"
"integrere hensynet til bevaring og bæredygtig udnyttelse af de biologiske ressourcer i deres beslutningsprocesser"
"træffe foranstaltninger vedrørende udnyttelsen af de biologiske ressourcer for at undgå eller mindske negative følge for den biologiske mangfoldighed"
"beskytte og fremme sædvanemæssig udnyttelse af de biologiske ressourcer i overenstemmelse med den traditionelle kultur, når denne er forenelig med hensynet til bevaring eller bæredygtig udnyttelse"
(Konventionen om biologisk mangfoldighed artikel
10 a,
b og c)
En styrkelse af bevarings indsatsen for husdyrgenetiske ressourcer i Danmark fremover bør derfor starte med følgende:
- en lov og regelsanering, der fjerner regler som gør det svært for danskerne at videreføre traditionen for avl af ikke-industrielle racer.
- at sikre befolkningen en generel ret til at avle dyr, der hvor man bor.
- at gammeldags racer gives særlige begunstigelser indtil "in situ" populationerne er opformeret til bæredygtig størrelse.
- at gammeldags racer gives en særlig
beskyttelse
ved udbrud af smitsomme sygdomme i det industrielle landbrugs
dyrebestande.
For de racer eller avlslinier, der kun findes
i
Danmark, er der for en dels vedkommende brug for ekstra
foranstaltninger,
som de tilskud mm. som Genressourceudvalget har arbejdet med indtil nu.
Men sådanne incitamenter kan ikke stå alene, og kan ikke
kompensere
for en generel tendens til at besværliggøre og
bureukratisere
mindre dyrehold. Er fundamentet iform af gode og lempelige
forhold
for småavlere iorden, vil antallet af avlere af de særligt
danske racer sandsynligvis vokse også uden tilskud. For racer,
der
er forholdvis dyre i drift og meget lidt produktive, vil tilskud
formodentlig
altid være nødvendig for at holde populationerne store nok.
Det største problem ved den samlede danske
indsats
for bevarelse af husdyrgenetiske ressourcer er netop, at der ikke er
noget
samlet overblik; ingen integration af biodiversitets hensyn i
lovgivning
og regler, der påvirker området.
Bilag:
bilag 1:
a
-
Loci
nr.2-2001
b
-
Loci
nr.1-2001: International evaluering huups.
bilag 2: Hans Ranvig: Berettigelsen i at bevare den Danske Landhøne. 1997, 1999.
bilag 3: Heine Refsing: Gamle danske dueracer. 1998.
bilag 4: Nyhedsbrev fra Center for Bio-diversitet nr. 4-2000 (tema- & debatnummer).
bilag 5: Afslag fra Statens Genressourceudvalg.
bilag 6: Afslag fra Statens Genressourceudvalg.
bilag 7: Kronik i Fyens Stifstidende 29/1 2001: Kampen om det gamle kvæg.
bilag 8:
a
-
Danske
Husdyrs medlemsblad januar 2001 s. 4
b
-
Danske
Husdyrs medlemsblad april 2001 s. 20
c
-
Foreningen
for Danske Landrace Geder nyhedsbrev feb. 2001 s.
5
bilag 9: Læserbrev i Flyveduebladet nr. 3 juni 2001: Brev fra Kim.
bilag 10:
a
-
Læserbrev
i årsjournal fra Skotsk Højland 1999 s.
38-39: Dansen om BVD kalven.
b
-
Læserbrev
i Racefjerkræ nr. 2 1996 s. 35-36: Vi er helt
til grin.
c
-
Læserbrev
i Racefjerkræ nr. 2 1996 s. 36: Newcastlesygen.
d
-
Leder
i Racefjerkræ nr. 12 1996 s. 299: Forstå det, hvem
der kan.
e
-
Læserbrev
i Raceduen nr. 4 1998 s. 74: Udbrud af Newcastle
Disease.
f
-
Læserbrev
i Raceduen nr. 11 1998 s. 238: Duetransportør.
g
-
Læserbrev
i Raceduen nr. 12 1998 s. 272: Helt til grin.
bilag 11:
Praktisk
Økologi nr. 2 1997: Biodiversitet - der er langt fra Rio til
Bruxelles.
© Center for Bio-diversitet.
Denne side er senest revideret 5. juni 2001.
Links til disse sider bedes knyttet til forsiden, for at undgå "døde links" ved omlægninger af siderne.
Center for Bio-diversitet har til formål at fremme den biologiske mangfoldighed og bevarelsen af gamle og nye varieteter med værdifulde egenskaber.
Centerets websider redigeres af Heine Refsing