Center for Bio-diversitet |
Til Plantedirektoratet
Høringssvar vedr. det tilsendte "Forslag til strategi for det fremtidige danske arbejde med jordbrugets plantegenetiske ressourcer" juli 2002
Hermed et høringssvar fra Center for Bio-
diversitet
på udkastet til en strategi for plantegenetiske ressourcer, vi
takker
for tålmodigheden, og beklager forsinkelsen, som blandt andet
skyldes
mange og lange overvejelser omkring relevansen af fortsat at deltage i
processen.
Overvejelserne er endt i generelt at henvise til det
forslag for en organisering af den folkelige deltagelse i
bevaringsarbejdet
som vi 23. maj 2002 sendte til Fødevareminister Mariann Fischer
Boel. Ministeren bad kun om et forslag vedrørende husdyrene; men
den model vi foreslår er også geared til at omfatte
kulturplanterne.
Forslaget til strategi juli 2002, lyder på mange
måder som gode intentioner, men indeholder få eller ingen
konkrete
tiltag, der vil få praktisk betydning for bevaring af biologisk
mangfoldighed
eller plantegenetiske ressourcer på græsrodsniveau. Derfor
tager dette høringssvar ligeså meget afsæt i vore
konkrete
erfaringer, disse erfaringer har vi tidligere i processen
forsøgt
at formidle til arbejdesgruppen med vore sparsomme ressourcer, uden at
det afspejles i forslaget. Måske netop på grund af vore
sparsomme
ressourcer eller måske på grund af
kommunikations-vanskeligheder
mellem 2 ret forskellige indgangsvinkler til bevaring af biologisk
mangfoldighed.
For både dyr og planter gælder det, at
den
folkelige deltagelse på græsrodsniveau har en meget
anderledes
interesse i bevaringsarbejdet, end den produktionsorienterede interesse
det moderne landbrug har i bevaring af gener med produktionspotentiale.
Denne forskel er mere udtalt i et højtproduktivt
land som Danmark, hvor hobbyavlere har råd til at dyrke sorter
udelukkende
for bevaringsformål, æstetiske kvaliteter, kulturhistorisk
interesse, smagsoplevelse osv. - uden skelen til et kvantitativt
udbytte.
Amatørforædlig på baghave niveau har
således også næsten altid andre mål end
udbytte;
dette indebærer et stort potentiale for bevarelse af en meget
bred
biologisk mangfoldighed i vores rige del af verden, hvis den bliver
mere
tilgængelig for befolkningen. Riokonventionen forpligtiger
udtrykkelig
til en sådan in situ bevaring.
Vi har derfor en interesse i at de nordiske samlinger
bliver så brede og tilgængelige som muligt uden udsortering
af "unyttige" sorter, og vi har en interesse i legal udveksling af
små
mængder planter og frø med ligesindede i alle de
klimazoner,
der kan byde på plantemateriale der matcher de nordiske
klimaforhold,
- også udenfor EU.
Græsrodsniveauet vil have stor gavn af at
få
anerkendt vores eksistensberettigelse gennem etableringen af en
struktur,
der direkte har til formål at varetage interesser for den
folkelige
avlerkulturs mere kulturelle og sociale anvendelse af den biologiske
mangfoldighed,
og ikke blot har os med som et pligt-appendiks til den
bevaringsindsats,
som har til formål at sikre råmateriale til landbrugets
forædlingsarbejde.
På de fleste områder har vi helt andre interesse end det
industrialiserede
landbrug, og der er brug for helt andre tiltag for at bevare den
folkelige
kulturelle tradition omkring hobbyavl, og bevaring af sortsrigdom og
variation.
Dette ønske synes også at være
berettiget
jnf. Riokonventionens artikler om retten til at bevare en traditionel
livstil
og befolkningens ret til den biologiske mangfoldighed.
Etablering af et "Udvalg for biologisk og kulturel
mangfoldighed"
i lighed med det forslag Center for Bio-diversitet anbefalede
Fødevareminister
Mariann Fischer Boel ville bedst kunne imødekomme disse behov.
(bilag
1)
For at illustrere baggrunden for dette ønske
vil
vi kort beskrive nogle få eksempler på problemer for plante
området herunder:
Baggrund
Den folkelige deltagelse i bevarelse af biologisk
mangfoldighed
er for størstedelen helt uorganiseret og udføres af folk
pr. tradition og uden at de opfatter det i et større perspektiv
som bevarelse af sorter osv. Det betragter vi som den traditionelle
livstil
og avlerkultur som Riokonventionen pålægger os at
begunstige
og bevare. Det er en almuekultur og den kan pr. definition ikke
registreres,
organiseres osv. uden at den mister sin karakter.
De organiserede foreningers rolle er at øge
kvaliteteten,
f.eks. ved at formidle udveksling af det plantemateriale, der
ofte
er meget egnsbundet til en bredere kreds, ved at sprede information, og
ved at fastholde en anderledes tilgang og forståelse af biologisk
mangfoldighed end systemets tekniske og produktivitets orienterede
opfattelse
af planterne.
Center for Bio-diversitet udgiver Loci 4 gange
årligt.
Lidt over 200 er betalende støttemedlemmer, derudover sendes
bladet
fast til ca. 50 gratister. De seneste 2 år har vi af hvert nummer
trykt 500 eksemplarer. De overskydende eksemplarer udsendes eller
uddeles
til potentielt interesserede, som et forsøg på at
ekspandere
til et bæredygtigt niveau.
Det er en relativt stor satsning for Centeret
både
iform af ulønnet arbejdsindsat og i forhold til
financeringsgrundlaget,
og det er ikke lykkedes at få støtte til den type
aktiviteter
fra NGB, Genressourceudvalg eller andre offentlige instanser.
Livsnerven for de folkelige foreninger er at folk
melder
sig ind og betaler et kontingent, og det gør de
erfaringsmæssigt
af 3 grunde:
1) adgang til spændende planter/frø
2) adgang til informationer
3) for at støtte en god sag
Vores erfaringer med de offentlige systemmer tyder
på
at man reelt ikke ønsker en organiseret folkelig deltagelse i
bevarelse
af den domesticede biologiske mangfoldighed i Danmark.
I praksis virker det som om man forsøger at
udkonkurrere
og underminere folkelig organisering og skabe direkte relationer mellem
private enkeltpersoner og offentlige institutioner. I noget der
måske
kan betegnes som et "skolemester-elev forhold".
Hvis dette er målet vil det meget let kunne
nåes,
for avlere af planter og dyr er svagt organiserede, og har meget
få
eller næsten ingen muligheder for at nå ud til den
almindelige
borger med et budskab, der kan konkurrere med de farvestrålende
publikationer
som lejlighedsvis udsendes af nordisk genbank, museer o.lign.
Vi tvivler imidlertid på, at man opfylder
forpligtigelserne
i forhold til Riokonventionen med denne model, og denne topstyrede
model
vil kræve større økonomiske ressourcer samtidig med
at den vil bevare mindre.
Riokonventionen forpligtiger til at bevare dyrene og
planterne in situ; men også til at begunstige og beskytte den
traditionelle
livstil og kultur, der hører sammen med avlen af tamme dyr og
planter.
Uden avlerne og avlerkulturen bliver dyrkede planter
og husdyr hjemløse, derfor er det et kæmpe paradoks,
når
danske myndigheder gør livet så surt for avlerne, at de
opgiver
at hobbyavlen, samtidig med at man laver fine støtteordninger
til
bevaring af gamle racer/sorter!
Sporene fra det husdyrgenetiske udvalg skræmmer,
idet udskiftningen blandt de avlere der bliver engageret med lokkende
dyretilskud
er uhørt høj i forhold til de racer hvor avlerne har et
sammenhold
i en forening for deres race, - uanset om de får tilskud eller ej.
Man kan ikke redde den biologiske mangfoldighed,
ved
at erstatte de avlere, der avler fordi de er en del af en kultur og af
kærlighed til dyr og planter; med folk der har dyr / planter for
at få tilskud!
Konkurrence istedet for synergieffekt
Ingen foreninger, klubber eller informationscentre,
med
et almennyttigt formål kan konkurrere med institutioner, der har
statsmidler i ryggen, og derfor må der ændres
grundlæggende
på de offentlige institutioners ageren på området,
hvis
man alvorligt ønsker en deltagelse af græsrødder /
NGOere.
Som det er nu hvor museerne konkurrer mod vore
foreninger
med publikationer og salg eller uddeling af plantemateriale betyder det
også at vi handler mod egne interesser, hvis vi afleverer
interessant
materiale til Nordisk Genbank, hvorfra museerne kan rekvirere materiale
(øjensynligt med større held en vi).
En negativ spiral har været igang i mange
år
og forstærkes jo mere museerne satser på dette område
som en kilde til nye bevillinger.
Stiftelsen af "statslige foreninger" er en anden
konkurrence
front. Vi har endnu ikke set hvilken betydning KVLs stiftelse af
"foreningen"
Pomana får (MOSAIK uge 25 2001, s. 3); men den har angiveligt
samme
formål som Center for Bio-diversitet og Frøsamlerne, og
ved
at vælge oppefra at stifte et statligt alternativ til de
etablerede
NGOere, istedet for at styrke de eksisterende NGOere har man valgt en
strategi,
der minder om den på husdyrenes område, hvor de folkeligt
styrede
græsrodsforeninger åbenbart heller ikke passede det
officielle
Danmark.
På husdyrenes område udkonkurreres de
selvgroede
foreningers medlemsblade nu af et statsligt blad (ARV & AVL)
fra Genressourceudvalget, som udgives i et gratis oplag på 1200,
NGH udgiver desuden et stigende antal publikationer, og vi kan frygte
at
noget lignende vil ske med først Pomona og siden andre
"statslige
foreninger" som spydspids.
Muligvis opfatter det officielle Danmark disse tiltag
som positive informationsstrategier, men det nuværende "markeds"
størrelse gør at de mange tiltag virker
konkurrenceforvridende,
og kvæler den fremspirende organisering på
græsrodniveau
i fødslen. De mennesker, der er så bevidste om biologisk
mangfoldighed,
at de ønsker at læse om det og deltage aktivt, bliver
snuppet
af de statlige aktører, fordi folk meget naturligt vælger
det flotteste, bliver vænnet til at det er gratis, og
føler
at de er "med i tilstrækkeligt".
En positiv spiral med museerne kunne komme igang:
- hvis museerne forhindres i at avle og sælge
frø
og planter af gamle sorter. Undtagen i de tilfælde hvor der er et
kommercielt nicheprodukt fra små frøfirmaer, små
planteskoler
eller NGOere, som museerne kan indkøbe og forhandle.
- hvis museerne begrænser sig til formidling og
udstilling
- hvis museerne gør det til en del af deres
virke
at styrke den levende folkelige kultur på dette område ved:
at henvise publikumer der er interesserede i selv
at deltage i den praktiske side til de folkelige organisationer.
- at videreformidle fund af gamle sorter i privat
varetægt
til vore foreninger, så tingene forbliver i deres insitu
miljø
(istedet for kun at indsamle det til samlingerne).
Statsfinanceret konkurrence mod almennyttige
sammenslutninger,
små frøfirmaer og små specialplanteskoler er helt
uantagelig!
Græsrødderne og Nordisk Genbank
NGOere opfordres sommetider til at bidrage til NGBs
samlinger
med frø / planter, og der har endda på det seneste
været
henvendelser med opfordring til ulønnet insitu-opformering af
NGBs
sorter.
Der synes således at være en
underforstået
opfattelse af, at de offentlige institutioner kan "bruge" NGOerne som
"praktiske
grise" når det er opportunt. Det er ikke særligt
konstruktivt,
og fører ikke til et godt samspil og den synergieffekt man kunne
håbe, der ville være mellem de 2 sider af den samme gode
sag.
Center for Bio-diversitet har f.eks. siden
stiftelsen
i 1995, kun helt undtagelsesvis fået positivt resultat af
forespørgsler
på materiale (frø/planter) hos de forskellige afdelinger
af
Nordisk Genbank. Flere henvendelser er end ikke blevet besvaret, de
fleste
andre negativt eller henholdende. (og det drejer sig ikke om
hundredevis
af henvendelser - måske 10-15 ialt i perioden).
Indtrykket er at det er blevet sværere at
få
adgang til materialet end det var for 10 år siden.
Vi har selv bidraget med materiale af nogle få
sorter, men opfordrer nu til at NGOere ikke overlader interessant
materiale
til offentlige institutioner, inden der er etableret en vis gensidighed.
Synergieffekt mellem Nordisk Genbank og de folkeligt
baserede
foreninger kunne opstå hvis NGB sammen med os finder frem til
interessante
sorter i samlingerne, opformerer materialet og kanaliserer planter
eller
frø ud via foreningerne som medlemstilbud.
Pometet har lavet et forbilledligt projekt omkring
Karen
Blixenæblet, hvor man poder et antal træer og sælger
dem under stor PR dækning og donerer overskudet til
Rungstedlundfonden.
(nordiske GENressourcer 2002, s 27)
Rungstedlundfonden er naturligvis den helt rigtige at
donere overskudet fra et Karen Blixenæble; men Rungstedlundfonden
er så vidt vides ikke voldsomt engageret i bevarelse af biologisk
mangfoldighed.
Derfor kan det kun vække undren, at vi NGOere der
har bidraget til Nordisk Genbanks samlinger bl.a. på Pometet
øjensynlig
ikke findes værdige til en tilsvarende ære. Et sådant
projekt ville ellers være et stort aktiv for os både som PR
værdi, der ville få folks øjne op for værdien
i at tegne medlemsskab og måske selv deltage aktivt - ligesom
overskudet
fra et mindre antal frugttræer ville betyde meget for
græsrøddernes
trængte økonomi.
Personligt har undertegnede deltaget i dette arbejde
siden
omkring 1985, og når jeg gør status over udviklingen af
samspillet
med offentlige instanser på område er der røde tal
på
bundlinien på alle områder hvor det drejer sig om konkrete
resultater. Altså næsten 20 år uden at der reelt er
kommet
nogen fremskridt ud af anstrengelserne og alt det frivillige arbejde
jeg
og mange andre har lagt i området, - tværtimod er
forholdene
blevet forringet på en række områder.
Det eneste nye under solen er at man nu er begyndt at
tale om os og bede om input til diverse høringer osv. Hvis det
er
et udtryk for en reel interesse er det godt, hvis det blot er en
demokratisk
formalitet er det skidt.
Set fra græsrodniveau tyder de hidtidige
erfaringer
desværre mest på det sidste, det er svært at få
øje på vore fingeraftryk i diverse papirer; måske
har
det været spild af frivilligt arbejde at svare på de mange
forskellige ofte indbyrdes ukoordinerede spørgeskemaer, vi de
seneste
år er blevet tilsendt fra forskellige nationale og internationale
institutioner.
Befolkningen har ret til den biologiske mangfoldighed, ret til at anvende den som man vil, og ret til at bevare en livstil der er knyttet til en traditionel udnyttelse af den biologiske mangfoldighed. Denne ret er ikke betinget af at vi bevarer "gener" som forskere udpeger som bevaringsværdige.
Hvis det officielle Danmark forstår at den
kulturelle
og den biologiske mangfoldighed er sammenknyttede størrelser, og
begynder at respektere folks motiver til at ofre hjerteblod og fritid
på
det, kan den folkelig deltagelse i bevaring af biologisk mangfoldighed
blive en succes.
Center for Bio-diversitet, Jelling 12.11.2002
Bilag:
1) forslag fra Center for Bio-diversitet til Fødevareminister Mariann Fischer Boel 23. maj 2002 - klik her
2) Loci nr. 4 - 2001
3) Loci nr. 1 - 2002
4) Loci nr. 3 - 2002
© Center for Bio-diversitet. - Ophavsret på Internet
Denne side er senest revideret november 2002.
Links til disse sider bedes knyttet til forsiden, for at undgå "døde links" ved omlægninger af siderne.
Center for Bio-diversitet har til formål at fremme den biologiske mangfoldighed og bevarelsen af gamle og nye varieteter med værdifulde egenskaber.
Centerets websider redigeres af Heine Refsing