Den Danske Tumling
Preben Riggelsen, som er
formand for Dansk Flyvedueklub, og har haft Gamle
Danske Tumlinger i over 30 år, fortæller her om den
danske nationaldue.
Vi er idag omkring 15 avlere, der prøver at bevare den
Gamle Danske Tumling som en slags "Danefæ". For at undgå
forveksling med den moderne danske due, som er en
udstillingsdue, kalder vi den i Flyvedueklubben for den
Gamle Danske Tumling (G.D.T.).
Det vi lægger vægt på ved den G.D.T. er først og
fremmest duens flyveevne og flyvestil, derefter skæver
vi til den første standardbeskrivelse, som blev lavet i
1910.
Min interesse for duer fik
jeg, da jeg var ganske ung, allerede fra jeg var 5 år,
besøgte jeg næsten hver dag vores nabo. Han var ungkarl
og boede hjemme hos sin far og mor på et nedlagt mejeri,
han hedder Niels Chr. Ravn. Hos ham var der søer, grise,
høns, kaniner - og duer. Det var hos ham, jeg første
gang så de små røde og gule duer, som var eminente
flyvere og som kunne lave baglæns kolbøtter i luften.
Da hans stamme var begyndt at mangle blodfornyelse,
lavede han forskellige krydsningsforsøg. Men i 1960 fik
han kontakt med en Rasmussen i Hjørring hvorfra han fik
tilsendt nogle gammeldags danske tumlinger. Det var røde
og gule hunner og enkelte røde hanner, - gule hanner var
yderst sjældne.
Der gik nogle år med at overtale mine forældre til, at
jeg måtte få mine egne duer. Men i 1964 hvor jeg var 10
år gammel fik jeg endelig lov, og mine duer skulle
selvfølgelig være de små røde fra Niels Chr..
Siden har der altid været mindst 10 par røde og gule
G.D.T. på mit dueslag.
I bladet Raceduen læste jeg gennem årene om mange
forskellige due racer; men der var aldrig noget om min
yndlingsdue. Men i april 1977 begyndte der endelig at
ske noget. Kai R. Dahl skrev en artikel om de tyske
kolbøtteskader og om hvordan de lignede vores gamle
danske tumling, som man regnede med var uddød for
længst. I maj skrev Dahl så en artikel om den Danske
Tumlings historie, og om hvordan den engang kunne slå
kolbøtter og flyve jageflyvning. Ved den lejlighed
efterlyste han opdrættere af udstillings duer, hvis duer
endnu kunne deres forfædres flyvekunster. Derefter blev
der igen stille om duer, som kunne tumle, og jeg kendte
ingen andre der havde duer som kunne flyve og slå
kolbøtter. Af samme grund vidste jeg heller ikke noget
om træning af flyveduer.
Mine duer blev bare lukket ud om morgenen, og der blev
lukket for indflyvningen om aftenen igen, når jeg havde
fodret. Hvis jeg skulle se kolbøtter, måtte jeg betragte
duerne når de engang imellem fløj rundt om vores hus.
Først i 1981 var der igen nogle der efterlyste
"flyveduer". Jeg var ikke sen til at melde mig med de
gammeldags Danske Tumlinger, og i 1982 udkom den første
opdrætterliste med opdrættere af flyveduer. Listen
indeholdt ikke mindre end 38 navne, heraf holdt 11
G.D.T.
Jeg fik nu byttet duer med andre opdrættere, og endelig
begyndte der at ske noget indenfor flyveduesporten, og
vi modtog mange gode artikler om træning af flyveduer og
meget andet. Det viste sig at den G.D.T. stadig fandtes
spredt rundt om i landet i små grupper, og det vigtigste
- de kunne stadig flyve som en gammeldags tumling.
Det viste sig at mine egne duer også havde flyveevnen i
behold, de skulle bare trænes på den rigtige måde for at
vise deres evner fuldt ud.
Sådan tumler en tumling
Efter min erfaring får man en perfekt flok G.D.T., når
man starter med at sortere alle de duer fra, der ikke
har flyvelysten, er soloflyvere, eller tumler så meget,
at de ikke kan følge med flokken. De resterende duer
skal så helst flyve i en flok på 10 - 12 duer, hvorefter
de ikke må flyve sammen med andre racer. De bedste
flyveopvisninger opnås ved at flyve hver anden eller
tredie dag.
Man vil så opdage at G.D.T. er en perfekt flokflyver,
som flyver i meget tæt formation. Den kan flyve i alle
flyvehøjder, og flyver i al slags vejr.
Når barometeret står på 1020 millibar, og der er perfekt
højtflyvevejr med klar himmel og enkelte drivende skyer.
Da har den G.D.T en speciel flyvestil jeg endnu ikke har
set hos andre racer:
Når flokken er i øverste eller mellemste flyvehøjde,
spredes flokken pludselig som på kommando over et stort
område på himlen, hvorefter duerne giver soloopvisning.
Nogle slår den ene kolbøtte efter den anden, andre laver
haleridning over 20 - 30 meter, og nogle holder vingerne
samlet over kroppen og lader sig falde nedefter. Mellem
numrene kommer der høje vingesmæld.
Under opvisningen falder hele flokken ned mod dueslaget,
og faldet kan være på flere hundrede meter. Pludselig
standser opvisningen, og alle duerne samles igen i en
tæt formation, hvorefter de igen skruer sig opefter. Er
duerne i godt humør og god flyvetræning, kan opvisningen
gentage sig 2 - 3 gange i løbet af den times tid duerne
normalt flyver.
Det skal siges at den perfekte opvisning ikke er nogen
hverdags begivenhed, der er mange forskellige forhold,
som skal være iorden - hvis det sker 4 - 5 gange i løbet
af en flyvesæson er jeg godt tilfreds.
Tumlingerne og rovfuglene
Den Gamle Danske Tumling har en egenskab der også ses
hos Kilke og Budapestere.
Når flokken er i luften og der kommer en høg, gør G.D.T
det modstatte af hvad mange andre duer gør. Flokken
"angriber" høgen, og ´"pakker" denne inde midt i
flokken, hvorefter den vilde jagt går. Høgen forsøger nu
alle krumspring for at komme ud af flokken igen; men den
G.D.T. er ikke nem at ryste af igen.
Når duerne mener, de har gjort høgen tilstrækkeligt
irriteret flyver flokken som på kommando i en retning,
og høgen får travlt med at komme i modsat retning - på
udkig efter et lettere bytte.
Den Gamle Danske Tumling findes idag i følgende farver
røde gule og sorte ensfarvede og skadetegnet i samme
grundfarver, desuden findes nogle få brandede,
hvidslagfjerede og andre varieteter. De bedste flyvere
hos mig er de røde og gule ensfarvede.
(Artiklen er tidligere
trykt i: Nyhedsbrev fra Center for Bio-diversitet nr. 2
forår 1998)
|