Center for Bio-diversitet |
Generel
adskillelse af hobby og erhverv i lovgivningen:
Muligheden for at skelne mellem hobby og erhverv
bør desuden snarest udmøntes i et helt selvstændigt regelsæt
for mindre fjerkræhold af ikkeerhvervsmæssig karakter, der
begunstiger hobbyavlere i videst mulig omfang. Sker det ikke
kan Danmark ikke længere hævde at overholde Riokonventionen om
biologisk mangfoldighed.
De der kun har dyrene
for ikke-erhvervsmæssige formål, som selvforsyning, selskab,
racebevaring og lignende kulturelle og sociale formål, og kun
sælger et meget begrænset antal for racens udbredelse.
Altså hobbyavlere, der ikke har fortjeneste som
formål, må have deres helt eget regelsæt, derfor må man
definere en skelnen som er enkel og overskuelig. Et regelsæt
der er så enkelt at folk vil kunne forstå det, og så
realistisk at de fleste vil kunne se fornuften bag reglerne og
fornuften i at overholde dem.
Hobbyavlere bør
fritages for alle generelle forebyggende tiltag herunder
indespærring under net, adskillelse af ænder og andre fjerkræ
i forb. med fugleinflunza beredskabet i det man nu kalder
"mellemrisiko-perioder". Tvang bør erstattes af oplysning om
smitteforebyggelse.
I forbindelse med forøget beredskab bør
reglerne for hobbyavlere blot omfatte:
Begrænsning af
kontakt mellem erhverv og ikke-erhverv:
Verden over viser de klare tal, at den egentlige
kilde til spredning af højpatogen fugleinfluenza er industriel
fjerkræproduktion - ikke hverken vilde fugle eller hobbyavlere
med fjerkræ som en del af familiens livsform
Pga sygdomsrisikoen ved industrihybriderne bør
salg af hønniker og udsætterhøns til private forbydes eller
stoppes med frivillige aftaler med fjerkræbranchen
Salg af æg fra industrien til private med
henblik på videresalg bør ligeledes forbydes, for at skabe
vandtætte skodder mellem de 2 systemer.
Vi henviser iøvrigt til tidligere høringssvar
samt "Påskererklæringen om bureaukrati og hobbyfjerkræ"
underskrevet af 62 foreninger indenfor området.
Bilag
a) Påskeerklæringen om bureaukrati og
hobbyfjerkræ, marts 2005 - http://www.biodiverse.dk/aktuel/paaskeerklaering.htm
b) Høringsvar vedrørende: "Bekendtgørelse om pligt til overvågning for aviær influenza hos fjerkræ og opdrættet fjervildt" 3/1 2006 - http://www.biodiverse.dk/aktuel/horingssvar.htm
c) Høringsvar vedr.
"Bekendtgørelse om forebyggende foranstaltninger mod aviær
influenza" 28/6 2006 - http://www.biodiverse.dk/aktuel/horingssvar.htm
d) Høringssvar 17.1 2007 til - udkast til:
bekendtgørelser om overvågning for fugleinfluenza:
Bekendtgørelse om pligt til overvågning for aviær influenza
hos fjerkræ og opdrættet fjervildt (udsendt 4. jan. 2007) - http://www.biodiverse.dk/aktuel/horingssvar.htm
Venlig hilsen
Center for
Biodiversitet - www.biodiverse.dk
Hvejselvej 127
7300 Jelling
Centerleder Heine Refsing
Medunderskrivere:
Foreningen Gamle Danske Husdyrracer v/ Knud Theil ,Tunnelvej 10, 5800 Nyborg www.gamle-husdyrracer.dk
Landsforeningen Praktisk Økologi Sekretariatet. Maglevænget 61, 4571 Grevinge www.oekologi.dk
Danmarks
Racedueforeninger v/Hans Ove Christiansen Drejøvej 52, 4700
Næstved www.raceduen.dk/
ByhaveNetværket Valdemarsgade 4, 1665 København
V. www.byhavenetvaerket.dk
Høringssvar til -
udkast til bekendtgørelser om overvågning for
fugleinfluenza: Bekendtgørelse om pligt til overvågning for
aviær influenza hos fjerkræ og opdrættet fjervildt
(udsendt 4. jan. 2007)
Antallet på 100 bør præciseres til at fritage hobbybesætninger med max. 100 voksne hundyr fra CHR registrering og blodprøveprogrammer.
Ved ikke at tælle handyr med kan man sikre den genetiske variation bedst muligt i de mange fåtallige kulturracer og prydfuglearter i fangenskab.
Ved ikke at tælle afkom med kan man sikre sig at langt de fleste hobbyavlere kommer på den rigtige side af loven. Der er allerede i de mange regelsæt talrige incitamenter for hobbyavlere til at “leve under jorden”, man bør af hensyn til både bevaring af biodiversitet, kultur og smittebegrænsning ikke indføre flere incitamenter til at vende myndighederne ryggen.
Det er fornuftigt at gøre overdødelighed til den vigtigste indrapporteringsårsag for hobbyavlere; men reglerne skal ses i sammenhæng med de mange andre regler.
Skal sikringen mod spredning af fuglenfluenza virke, skal systemmet give hobbyavlerne et positivt incitament til at indrapportere istedet for bare at køre de døde fjerkræ ud i en skov længst mulig væk hjemmefra.
Det forudsætter:
1) at der tilbydes et alternativ til
nedslagtning af overlevende dyr iform af hjælp til en
overvåget reetablering af avlsstammer på grundlag af de
overlevende dyr, herved sikres folk at deres avlsarbejde
respekteres, racers genetiske variation bevares og nyttige
gener for sygdomsresistens bevares istedet for at udryddes.
2) at hobbyavlere
(f.eks. defineret som under 100 voksne hundyr) fritages for en
lang række regelkrav, som ikke kan overholdes i praksis.
Dels de nye regler om indespærring i såkaldte
mellemrisikoperioder og adskillelse af prydænder og andre
fjerkræ på samme græsplæne.
Dels de regler om vaccination, registrering af
salg, ægsalg mm. som hobbyavlere har vænnet sig til at komme
uden om i hverdagen.
Kun hvis hobbyavlerne føler sig sikre på en
ordentlig behandling vil de henvende sig, og det gør de kun
hvis reglerne er til at leve med i praksis.
Tidligere beskrevet i (bilag):
a) Påskeerklæringen
om bureaukrati og hobbyfjerkræ, marts 2005
- http://www.biodiverse.dk/aktuel/paaskeerklaering.htm
b) Høringsvar vedrørende: "Bekendtgørelse om pligt til overvågning for aviær influenza hos fjerkræ og opdrættet fjervildt" 3/1 2006 - http://www.biodiverse.dk/aktuel/horingssvar.htm
c) Høringsvar vedr.
"Bekendtgørelse om forebyggende foranstaltninger mod aviær
influenza" 28/6 2006 - http://www.biodiverse.dk/aktuel/horingssvar.htm
Venlig hilsen
Center for
Biodiversitet v/Heine Refsing Hvejselvej
127, 7300 Jelling www.biodiverse.dk
Medunderskrivere:
Foreningen Gamle Danske Husdyrracer v/ Knud Theil ,Tunnelvej 10, 5800 Nyborg www.gamle-husdyrracer.dk
Landsforeningen Praktisk Økologi Sekretariatet. Maglevænget 61, 4571 Grevinge www.oekologi.dk
Danmarks Racedueforeninger v/Hans Ove Christiansen Drejøvej 52, 4700 Næstved www.raceduen.dk/
Landsforeningen Frie bønder - Levende land v/Egon Kjær Sørensen Hedevej 7, Dørup 8660 Skanderborg www.levende-land.dk
Dansk Gede Union
v/Fmd. Ove Nonbo www.goat-dgu.dk
Med hensyn til fugleinfluenza ligesom med hensyn til andre regler for fjerkræhold, må hobbysektoren have et selvstændigt regelsæt, der tager udgangspunkt i at det er kultur, at det er ikke-erhverv, at avlerne holder deres dyr som "medlemmer af familien", at avlerne holder af dyr og derfor vil behandle dem bedst muligt og at avlernes forhold til deres dyr ikke gøres op i penge.
EU opererer med en grænse for hobbybesætninger på max. 250 individer, vi foreslår denne grænse for et selvstændigt hobbyavlerregelsæt i Danmark.
Gennemføres denne bekendtgørelse vil hobbyavlere ikke blot praktisere civil ulydighed lejlighedsvis - når de sender en bakke æg med de voksne børn hjem, når de sælger en avlshøne uden registrering, når de har en due med i bilen til en interessefælle uden at være registreret transportør, når de bruger smuthullerne i reglerne om vaccination af duer og høns osv., osv. Med den nye bekendtgørelse vil regelbrud blive hverdag for de mange, der har både svømmefugle og andre fjerkræ når begge arter løber ud i haven. Regelbrud vil blive årligt tilbagevendende forår og efterår for de fleste, når folk ikke ønsker at stå i valget mellem at indhegne frugthaven med netoverdækning eller se deres dyr lide under indespærring i en lille gård der kun er beregnet til kortvarige ophold.
Som også FVSTs ansatte har kunne følge i medierne har mange hobbyavlere haft svært ved at leve op til krav om indhegning og overnetning eller få det til at forenes med deres standarder for dyrevelfærd. Efterhånden som frygten for H5N1 er aftaget har flere og flere også taget konsekvensen og sluppet deres høns ud i haven, udfra en betragtning om at friheden nok gavner deres trivsel og sundhed mere end indespærring.
Diverse myndigheder
har klart givet udtryk for at rsikoen for at hobbyfjerkræ
smittes og smitter mennesker er forsvindende lille.
Mens man ikke påviseligt har begrænset
smitterisikoen for H5N1 med de restriktive tiltag har man øget
risikoen for andre sygdomme som f.eks. salmonella, der langt
lettere smitter avlerfamilien.
Det er blevet gjort klart for offentligheden at
grunden til indespærring er, at "hobbyavlere skal vise
solidaritet med fjerkræindustrien". Men hvordan kan en
industri, der behandler deres dyr på en måde, som får de
fleste mennesker til at krumme tæer, bede hobbyavlere om at
være solidariske med industrien ved også at forringe
hobbydyrenes dyrevelfærd?
Fjerkræindustriens krav er samtidig helt åbenlyst rettet mod hobbyavleren ikke mod sygdommen. Det er helt udokumenteret at overnetningen skulle have nogen smitte begrænsende virkning. Men det gør tilgengæld livet surt for hobbyavleren og forringer dyrevelfærden, så hobbydyrene ikke længere står som et sundhedstruttende modbillede til Dansk Fjerkræ Råds uhyggelige produktionshaller.
FVST er hele
befolkningens styrelse og bør ikke lade sig styre af en lille
syg branches højtråbende krav om at andre befolkningsgrupper
skal tyraniseres. Hvad ville vi sige, hvis bæravlerne krævede
at private ribsbuske skulle indhegnes og overnettes?
Hobbyavlere vil gerne holde deres kære dyr
sygdomsfrie; men de er intelligente mennesker og de ved at det
er sundere for hønsene at finde de grønne blade og småkravl de
skal bruge ude på græsplænen end at få det afklippede græs
smidt ind i en overdækket gård hvor de må pille det ud, mellem
deres egen ekskrementer, mens de bliver stressede og agressive
af at gå så tæt.
Foder under tag kombineret med frit udendørs liv
er den bedste løsning på forebyggelse af smitte for
hobbyfjerkræ.
Vi vil slet ikke gå i
detaljer med bekendtgørelsens enkeltdele, for de er slet ikke
relevante for hobbyavlere, og vil ikke blive overholdt i
praksis, ligesom de regler vi opremser i "Påskeerklæringen om
bureaukrati og hobbyfjerkræ" ikke bliver overholdt i hverdagen
og virkelighedens Danmark.
Men FVST burde som udgangspunkt vende tilbage
til deres oprindelige grænse hvor hobbybesætninger er fritaget
for indespærring i overdækkede indhegninger.
Et selvstændigt
regelsæt for hobbyavlere må tage udgangspunkt i at
hobbyfjerkræene er nødt til at leve sammen med de vilde fugle
og vedligeholde et stærkt immunsystem ligesom disse.
Reglerne bør bygge på frivillighed og saglig
vejledning der kan begrænse smittespredning. Tvungen
indhegning af de helt små hobbyflokke bør kun komme på tale i
helt ekstreme situationer hvor der er en reel og dokumenteret
risiko for kontakt med syge fugle.
Vi hjælper gerne
Fødevarestyrelsen med en regelreform, der sikrer de
ikke-erhvervsmæssige hold af fugle og fjerkræ en retstilstand,
hvor avlerne kan få et liv på den rigtige side af
lovgivningen. Hvilket vi tror vil sikre end bedre
sundhedtilstand hos hobbyfjerkræ end den nuværende situation.
Bilag: Påskeerklæringen
om bureaukrati og hobbyfjerkræ
Venlig hilsen
Frie bønder- Levende land
Hedevej 7, Dørup
8660 Skanderborg
Egon Kjær Sørensen (formand) internet:
www.levende-land.dk
Center for Biodiversitet
Hvejselvej 127
7300 Jelling
Heine Refsing, (Centerleder)
tlf::7587.3008 internet: www.biodiverse.dk
Høringsvar vedrørende: "Bekendtgørelse om pligt til overvågning for aviær influenza hos fjerkræ og opdrættet fjervildt"
Bekendtgørelsen bør ændres på en række punkter af hensyn til bevarelse af biologisk mangfoldighed, sjældne racer, småavlerkultur og rekreativt dyrehold.
Vi mener Riokonventionens artikel 7c, artikel 8j og artikel 10c bør tages alvorligt ved udformningen af denne såvel som andre bekendtgørelser, der påvirker almindelige borgeres mulighed for at bevare historiske fjerkræracer og vilde arter i fangenskab.
1) Grænse for
"avlsvirksomhed" / "Formeringsvirksomhed" mm.
I Bekendtgørelsens § 1 opererer man med en
grænse på over 100 stk. fjerkræ denne grænse er i underkanten
for hobbyavlere med flere forskellige racer.
Dels har avlerne ofte et langt større antal
handyr end erhvervsavlere af hensyn til den genetiske
variation. Dels er nogle af de vanskelige varieteter nødt til
at lægge et forholdsvist stort antal æg til rugning for at få
den fornødne fornyelse af avlsstammerne.
Bekendtgørelsen bør efter vores opfattelse ændres ved:
Specifikt at undtage
ikke-erhvervsmæssig avl, der ikke har fortjeneste men bevaring
rekration mv. for øje, eller ved at hæve grænsen for antal dyr
til min. 100 hundyr
2) vedr.
blodprøvning i forbindelse med salg af fjerkræ §7 og bilag 1
Hobbyavlere bør helt fritages for denne
overvågning. Hobbyfjerkræ udgør en så minimal del af den
samlede trussel at skadevirkningerne af en sådan ordning slet
ikke står i forhold til den teoretiske gavnlige virkning. De
egentlige trusler er vilde fugle og store industrielle
fjerkræproducenter.
Værdien af en 3
måneder gammel blodtest er yderst tvivlsom, og ordningen vil
blot ligesom den ligeså uhensigtsmæssige ordning om
“registrering af salg” betyde at en større og større andel af
hobbyavlerene mister respekten for myndighedernes regelsæt og
kriminaliseres.
I virkeligheden synes reglen snarere at være en
bureaukratisk foranstalning, der skal bremse udvekslingen af
avlsdyr end en smittebegrænsende foranstaltning.
På længere sigt er disse ordninger en trussel
mod bevarelsen af hele småavlerkulturen og de mange historiske
racer denne bevarer.
Deltagelse i markeder og udstillinger er et
vigtigt omdrejningspunkt for denne kultur, og det er her nye
generationer af avlere skal tiltrækkes.
Bureaukratiseringen af omsætning af de ganske
fåtallige hobbyfjerkræ, gør at det eneste nye interesserede
kan få fat på bliver industrihybrider, derved går de glip af
den levende kulturarv racefjerkræ og prydfugle udgør.
Hobbyavlere, der har lagt årtier avlsarbejde i
deres lille stamme høns, vil naturligt nok være utilbøjelig
til at sælge dyr, når blodprøven overstiger dyrenes salgspris
og de risikerer oprettelse af sikkerhedszoner omkring deres
grund, hvis blodprøverne skal undersøges for eventuelle
mistanker.
Det legale og tilgængelige marked bliver derfor overladt til få kommercielle opdrættere, med alvorlige konsekvenser ikke bare for den genetiske variation, men også for bevarelsen af et aktivt netværk omkring videreførelse af avlstraditioner og erfaringer med racerne.
Løsning - seperate
regler for hobbyavlere
Vi vedlægger Påskererklæringen om bureaukati og
hobbyfjerkræ, som 62 foreninger sendte de relavante
ministre og Folketinget i marts 2005, og opfordrer endnu
engang til at myndighederne erkender, at de samme redskaber
ikke kan bruges både på kommercielle producenter, der
kun har dyrene for fortjenestens skyld og på almindelige
mennesker, der bruger deres fritid på dyr, de holder af og har
viet deres liv til at bevare.
For hobbyavlernes
vedkommende må myndighederne i stedet for kontrol og
bureaukratisering gå over til at bruge saglig rådgivning i
hvordan man med selektion og godt management opretholder en
god sundshedtilstand, og hvordan man selv ved at iagtage og
sortere sine dyr kan undgå at sælge svagelige eller
mistænkelige dyr til andre som et led i god markedskik blandt
ligesindede. En
sådan strategi ville kunne genskabe anerkendelse
og respekt for myndighedernes seriøsitet hos avlere, der idag
er på vej til at blive en regulær undergrundskultur, hvor de
fleste overtræder adskillige regler i året løb, mens man
ryster overbærende på hovedet af bureaukraterne inde i diverse
styrelser og kontrolmyndigheder.
Center for Biodiversitet vil tilbyde Fødevarestyrelsen at bidrage med vort netværks indgående kendskab til avlerne og småavlerkulturens traditioner til en informationskampagne, der kan erstatte kontrol og bureaukrati.
Bilag: Påskererklæringen om bureaukati og hobbyfjerkræ
Venlig hilsen
Heine Refsing
Center for Biodiversitet
Hverjselvej 127
7300 Jelling
Email:
heine.refsing@pip.alco.dk
Internet: www.biodiverse.dk
Alle høringsvarene på Høringsportalen
Download
EUs direktiv om fugleinfluenza på dansk
Høringssvar vedr. ændring af bekendtgørelse om tilskud til bevaring af husdyrgenetiske ressourcer.
Et vågent medlem har
gjort os opmærksom på denne høring.
Center for Biodiversitet vil gerne bidrage med
et høringssvar; men vi vil indledningsvis beklage, at DFFE
ikke har udvist så meget konduite, at man har tilsendt
høringen til alle de foreninger, der arbejder med bevaringen
af gamle racer og som Fødevareministeriet gennem årene
har været i nær kontakt med. Af høringslisten fremgår istedet
talrige institutioner, der ikke traditionelt beskæftiger sig
med bevaring af genetiske ressourcer
Vi tror desværre ikke den nye støttepulje i bekendgørelsen vil indebærer en styrkelse af det generelle arbejde med bevaring af gamle danske husdyrracer.
Vi ønsker en støtteordning for biologisk mangfoldighed, gamle husdyrracer, gamle kulturplanter, og den folkelige kultur der hører sammen med disse altså en pulje for den levende kulturarv i bred forstand.
En sådan ordning bør bygge på danske demokratiske traditioner for foreningsfrihed, folkeligt oplysningsarbejde, ytringsfrihed ogpluralisme
Det offentlige bør støtte oplysning ikke kontrollere indholdet i oplysningen og det frivillige bevaringsarbejde
Ordning bør være åben for alle foreninger, frivillige organisationer og aktører, der arbejder med oplysning og bevarelse af biologisk mangfoldighed og levende kulturarv i bred forstand. Tilskud bør ikke være betinget af at foreninger underskriver partnerskabaftaler eller loyalitets erklæringer udformet af et statsligt udvalg.
Tildelingen bør ske som når vi ellers her i Danmark støtter folkeoplysning og frivilligt arbejde udført af frie foreninger.
Rimelige betingelser for offentlig støtte til foreningers oplysningsarbejde mm. er at det dokumenteres at pengene bliver brugt til det de er søgt til og evt. betinges af en vis procent egenfinancering.
Betingelser for støtte til frivilligt arbejde iform af såkaldte partnerskabsaftaler og statslig kontrol af foreningers målsætning, bestyrelse mm. hører ikke hjemme i den danske demokratimodel.
Genressourceudvalgets model for støtte er helt ude af trit med virkeligheden - her i landet er vi vant til at selv radiostationer med ekstremistiske ideologier og synspunkter får støtte på ligefod med andre; men Genressourceudvalgets model sigter mod at skaffe sig kontrol over foreninger og indholdet i deres frivillige arbejde som betingelse for støtte til oplysningsarbejde om noget så harmløst som bevarelse af gamle husdyrracer.
Men Genressourceudvalget er ikke egnet til administrere en sådan støttepulje, dels på grund af forskernes manglende forståelse for avlerne og den folkelige dimension, dels pga. af de udpegede avlerrepræsentanter, som via deres egne positioner foreninger er alt for involveret til uhildet at kunne behandle andre foreningers ansøgninger.
Venlig hilsen
Heine Refsing, centerleder
Hvejselvej 127
7300 Jelling
internet:
www.biodiverse.dk
© Center for Bio-diversitet. Denne side er senest revideret dec. 2012. Centerets websider redigeres af Heine Refsing |