Center for Bio-diversitet |
12.03.2003
Til Fødevareministeriets departement
Høringssvar vedrørende forslaget til "strategi for bevarelse af husdyrgenetiske ressourcer"
Indledningsvis må vi beklage den korte høringsfrist, som et udtryk for den velkendte mangel på forståelse for arbejdsvilkårene for de frivillige aktører på dette område.
Det er endnu uklart hvad strategien er tænkt
at
omfatte, vi har spurgt Fødevareministeren i et brev af 28. feb.
2003 om:
( Læs brevet på Folketingets hjemmeside klik
her )
1) dette kun er tænkt som plan for udvalgte
nationale
racer ?
og om
2) ministeriet arbejder med planer for implementeringen af Riokonventionens mere bredde forpligtigelser i forhold til bevarelse af domesticeret biologisk mangfoldighed ?
Det har vi imidlertid ikke fået svar på inden høringsfristens udløb.
Derfor forholder høringssvaret sig til begge
muligheder.
Fordi forslaget:
1) Ikke har en model for den nødvendige regelsanering generelt.
2) Ikke forholder sig til beskyttelsen og begunstigelse af avlerkulturen, kun bevaring af genetisk materiale.
3) Ikke forholder sig til biologisk
mangfoldighed
i et bredt perspektiv, men kun nationale racer.
I konventionen hedder det at underskriverne skal:
" identificere processer og kategorier af
aktiviteter,
som har eller kan formodes at have betydelige negative virkninger
på
bevaring og bæredygtig udnyttelse af den biologiske mangfoldighed
og overvåge virkningerne heraf ved prøvetagning og andre
metoder"
(Konventionen om biologisk mangfoldighed artikel 7c)
"udvikle eller bevare lovgivning og/eller andre
regulerende
virkemidler til at beskytte truede arter og populationer"
"regulere eller forvalte de pågældende
processer og kategorier af aktiviteter i tilfælde, hvor en
betydelig
negativ indvirkning på den biologiske mangfoldighed er blevet
påpeget
i medfør af artikel 7"
(Konventionen om biologisk mangfoldighed artikel 8k og
8l)
"integrere hensynet til bevaring og
bæredygtig
udnyttelse af de biologiske ressourcer i deres beslutningsprocesser"
"træffe foranstaltninger vedrørende
udnyttelsen
af de biologiske ressourcer for at undgå eller mindske negative
følge
for den biologiske mangfoldighed"
(Konventionen om biologisk mangfoldighed artikel 10a
og10b)
"respektere, beskytte og bevare viden og praksis,
der
findes hos lokale samfund, med en traditionel levevis, som har
betydning
for bevarelsen af den biologiske mangfoldighed"
(Konventionen om biologisk mangfoldighed 8 j).
"beskytte og fremme sædvanemæssig
udnyttelse
af de biologiske ressourcer i overenstemmelse med den traditionelle
kultur,
når denne er forenelig med hensynet til bevaring eller
bæredygtig
udnyttelse"
(Konventionen om biologisk mangfoldighed artikel10c)
Og en af den Internationale Evaluerings 12
anbefalinger
var som bekendt:
"Nye bestemmelser til kontrol af sygdomsudbrud,
eller
blot en stigning i standarderne for dyresundhed, kan have alvorlig
indvirkning
på opretholdelsen af racer i bevaringsplaner.
ANBEFALING: Det bør tilstræbes, i det
er sikkert og hensigtsmæssigt, at der opnås fritagelse fra
visse veterinære bestemmelser på såvel nationalt som
EU-niveau"
(Alderson, Mousing og Oldenbroeck. København,
maj 2002)
I et velstående land som Danmark er det ikke
økonomiske
forhold men bureaukratiske besværligheder, der er den
største
hindring for, at folk avler de urentable racer. Hobbyavlere har
råd
til at avle dyr for bevaringsformål, æstetiske kvaliteter,
kulturhistorisk interesse, osv. - uden skelen til et kvantitativt
udbytte.
Derfor er netop disse dele af Konventionen om biologisk
mangfoldighed, de vigtigste i Danmark.
Derfor er det forunderligt, at man endnu mere end 10
år efter underskrivelsen ikke har taget fat på de
områder,
hvor man kunne gøre en hel masse for den biologiske
mangfoldighed,
uden at det ville koste tilskud og dermed skattekroner - nemlig
regelsanering
og de-regulering for småavlere.
Den traditionelle danske bondekultur overlever idag
i
kulturelle nicher som småavlere, hobbyavlere, selvforsynere,
raceavlere
og lignende. Fælles for disse er at de har bevaret meget af den
respekt
for dyrene som kendetegnede den traditionelle bondekultur, inden
effektiviseringen
begyndte at omforme landbruget til en mere industriel produktion, der
opfatter
dyrene som enheder.
Konventionen om biologisk mangfoldighed forpligtiger
til at bevare dyrene og planterne in situ; men også til at
begunstige
og beskytte den traditionelle livstil og kultur, der hører
sammen
med avlen af tamme dyr og planter.
Uden avlerne og avlerkulturen bliver gamle husdyrracer
hjemløse, derfor er det et kæmpe paradoks, når
danske
myndigheder gør livet så surt for avlerne, at de opgiver
at
hobbyavlen, samtidig med at man laver fine støtteordninger til
bevaring
af gamle racer!
Eksempel:
Nogle af de danske bureaukratiske regler er
formodentlig
enestående i verden. Det gælder f.eks. reglerne om
registrering
af salg af racefjerkræ, der betyder at den lovlydige avler skal
være
"registreret sælger" og føre notater om salg af blot en
dværghøne
eller due i 5 år. Et eksempel på regler, der har haft "betydelige
negative
virkninger
på
bevaring
og bæredygtig udnyttelse af
den biologiske mangfoldighed - artikel 7c", fordi avlere af
traditionelle
racer fortrænges fra markedet, når de ikke orker at
få
deres salg af nogle få høns eller duer belagt med
bureaukrati
og derfor overlader scenen til folk, der sælger industrihybrider
til hobbyavl.
Reglerne har ikke haft nogle positive effekter, men har
fortrængt de bevaringsværdige racer fra det offentlige rum
og truer dermed på længere sigt med at fortrænge en
folkelig
kultur med århundrede lange rødder i Danmark.
Bevaringen af de racer denne strategi opremser er
vigtig,
men også det ville være nemmere og billigere, hvis man
forbedrer
vilkårene for biologisk mangfoldighed generelt
2) Den bør også omfatte racer der
primært
har kulturelle og sociale formål, sådan som duer og hunde,
katte mv.
Konventionen om biologisk mangfoldighed artikel 2
definerer
netop opdrættede og dyrkede arter som: "arter, hvis naturlige
udviklingsproces
mennesket har indvirket på med henblik på at
imødekomme
sine behov"
FAOs anbefalinger nævner ligeledes flere steder
betydningen af at bevare racer med kulturelle, sociale og rekreative
funktioner.
Netop i den mest udviklede del af verden er mange racer
allerede overgået til en primær kulturel anvendelse, det
gælder
f.eks. mange fjerkræ- og hesteracer, og mange flere racers
overlevelses-mulighederne
afhænger af om de finder en niche hvor deres produktive
egenskaber
erstattes af mere rekreative formål. Den proces bør
fremmes
i en dansk strategi, fordi der er et stort potentialle for biologisk
mangfoldighed
i at opfylde folks rekreative behov med bevaringsværdige racer og
levende kulturarv.
Under de rette forhold har de gammeldags racer mulighed for at blive populære til sådanne alternative formål, måske så populære at støtteordninger bliver af mindre betydning for dem, - det er allerede nu tilfældet for høns, duer, ænder, gæs, får, geder og heste. Problemet for disse arter er ikke manglen på interesserede avlere, men at interesserede skræmmes væk af regeljungle, bureukrati og skrappe veterinære regler.
Flere 3. verdens lande lister på FAOs World
Watch
List racer, der alene er frembragt til kulturelle formål og
underholdning,
netop i Danmark burde vi have forståelse for, at menneskets behov
er meget andet end landbrugsprodukter, der kan spises.
Råderetten over dyrene
Forslaget om at topstyre avlen er et af de
iøjnefaldende
eksempler på at udvalget slet ikke tager Riokonventionen
alvorligt;
men lader sig styre af landbrugsorganisationernes vanetænkning.
Riokonventionen understreger flere steder at
udgangspunktet
både er bevaring af genetisk materiale og befolkningens
rettigheder
f.eks.:
"respektere, beskytte og bevare viden og praksis,
der
findes hos lokale samfund, med en traditionel levevis, som har
betydning
for bevarelsen af den biologiske mangfoldighed"
(Konventionen om biologisk mangfoldighed 8 j).
"beskytte og fremme sædvanemæssig
udnyttelse
af de biologiske ressourcer i overenstemmelse med den traditionelle
kultur,
når denne er forenelig med hensynet til bevaring eller
bæredygtig
udnyttelse"
(Konventionen om biologisk mangfoldighed artikel10c)
Men udvalgets parole er åbenbart at de mennesker, der har reddet dyrene, nu ikke længere er gode nok, med mindre de vil overtage de avlsmetoder, der netop har udryddet biologisk mangfoldighed gennem 1900-tallet.
Er de samme metoder både er de bedste til at udrydde mangfoldighed og til at bevare den ?
Vil der stadig være motivationen til at arbejde med økonomisk urentable dyr, hvis den avlerglæde der udspringer af at styre avlen overtages af et statsligt ekspertpanel ?
Vi tvivler!
Man opfylder næppe forpligtigelserne i forhold
til
Riokonventionen om at respektere den traditionelle kultur og dens
sædvanemæssige forvaltning af dyrene med denne model. Den
topstyrede
model vil kræve større økonomiske ressourcer
samtidig
med at den vil bevare mindre genetisk variation, og de gamle konflikter
mellem Genressourceudvalget og småavlerne på gulvet vil
fortsætte.
In situ - ex situ
Opprioriteringen af bevaring iform af nedfrosset materiale er helt ude af trit med internationale standarder:
Når Riokonventionen om biologisk mangfoldighed anbefaler in situ bevarelse som hovedprioritet er det ikke fordi cryokonserveringen ikke var veludviklet nok i 1992; men primært fordi:
1) de levende populationer in situ skal være
store
nok til at være genetisk bæredygtige selv hvis uheld
gør
at det nedfrosne materiale går tabt. Nedfrossent materiale er
meget
sårbart uanset om det er i en, to eller 3 frysere. Tekniske fejl
kan altid opstå, krig, terror eller naturlige katastrofer kan
direkte
ramme lageret eller gøre forsyninger af strøm og andre
forhold
ustabile.
Derfor er de sædvanlige anbefalinger min.1000
hundyr
og 200 handyr spredt på flest mulige lokaliteter, som man
også
anbefaler i udkastet til dansk landerapport fra 25.11.02
2) Hele Riokonventionen er grundlæggende et ønske om at bevare den naturlige bæredygtige verden intakt i folks hverdag, for at holde andre udviklingsveje åbne og tilgængelige, og som sikkerhed hvis det højteknologiske verdenssamfund kollapser globalt eller regionalt; hvilket alle ved kan udløses af financielle- eller energikriser, såvel som naturkatastrofer.
3) Konventionen ligeså meget er en sikring af befolkningens ret til den biologiske mangfoldighed og til at bevare en traditionel livsstil knyttet til denne mangfoldighed, og almindelige menneskers adgang til dyrene er mildest talt ikke sikret ved nedfrysning af genetisk materiale.
Endelig kalkulerer rapporten med en kontroversiel
fremtidig
teknik som "voksen kloning". Det er imidlertid helt uholdbart at basere
bevaringen på en teknik, der endnu ikke fungerer, og som er
så
kontroversiel, at den måske aldrig bliver tilladt.
Forskerne har vel ikke allerede glemt, at
køerne,
drægtige med klonede kalve på KVL, ikke fik lov at
føde
dem, fordi befolkningens etik siger fra overfor metoden.
Forhåbentlig har de heller ikke glemt, at
eksperimentet
viste, at de næsten færdigt udviklede kalve var så
fulde
af defekter, som ingen kunne forklare, at forskerne selv
skønnede,
at kalvene ikke havde kunnet leve, selv om de var blevet født
naturligt.
Sammensætningen af det nye udvalg
Forslaget vidner om manglende fornemmelse for hvem
det
er, der har bevaret dyrene, og fremover kan bevare dyrene; man
foreslår
således at 3 af det nye genressourceudvalgs medlemmer skal
udpeges
af industrilandbrugets organisationer, og forestiller sig at disse
medlemmer
skal være græsrøddernes repræsentanter.
De store landbrugsorganisationer repræsenterer
i vid udstrækning de modsatte interesser, fordi stort set ingen
af
avlerne er landmænd i moderne forstand; men derimod
småavlere,
hobbyavlere, selvforsynere, raceavlere og lignende kulturelle nicher
hvor
den traditionelle danske bondekultur har overlevet, siden den for mange
år siden blev fortrængt fra det produktive landbrug af
effektivitetshensyn,
ganske som de gammeldags racer vi ønsker at bevare blev
fortrængt.
Center for Bio-diversitet foreslog i det oplæg
Fødevareministeren bad om, et nyt udvalg for bevarelse af
biologisk
mangfoldighed helt uden landbrugsinteresser udfra den opfattelse, at
det
produktions orienterede industrilandbrug, som har kasseret de gamle
racer
for årtier siden, næppe kan være de bedste til at
forestå
bevarelsen af disse racer, og ikke har noget til fælles med de
småavlere,
der bevarer dyrene.
Landbrugets organisationer repræsenterer i vid
udstrækning en modpart ikke en medpart, og det lever ikke op til
danske demokratiske traditioner, hvis disse store organisationer skal
udpege
repræsentanter for græsrødderne.
Erfaringerne med det gamle GRU og strategiudvalget
viser,
at det er vigtigt at alle har fornemmelse for begge opgavens sider
dyrene
og avlerne.
I FAOs blad AGRI nr 32; 2002 i artiklen: "Conservation
of farm animal biodiversity: history and prospects" beskriver J. Hodges
hvordan man internationalt allerede for et årti siden
erkendte
at Top-down approacher måtte erstattes af en bottom-up tilgang
til
bevaringsarbejdet hvor man støtter NGOerne ikke styrer dem.
Det gamle Genressourceudvalgs fiasko skyldtes den
arrogante
tone, og den manglende forståelse af at når folk gør
et frivilligt arbejde, er de deres egne chefer. Vil man være chef
og styre folks avl, må man ansætte dem på
overenskomtmæssige
vilkår - og det er ingen af parterne interesseret i.
Strategiforslaget er præget af den samme mangel på respekt for småavlerne, og skal et nyt udvalget komme til at fungere, må man komme græsrødderne meget mere i møde. Kulturministriets repræsentant bør f.eks. snarere være etnolog end komme fra museumsverdenen, som på mange fronter har gjort en så uheldig figur i forhold til græsrødderne, at der ikke kan findes en person i museumsmiljøet, som vil nyde tillid.
Man må lade dem der yder mest nemlig avlerne sætte dagsordenen, og lade det nye udvalg betjene græsrødderne - ikke dirigere dem.
Dyretilskud
Enkeltdyrtilskud bør om muligt på
længere
sigt erstattes af andre begunstigelser af små dyrehold og
gammeldags
racer i bred forstand.
Problemet er størst med kvæget, og her
kunne
man måske forestille sig gratis mælkekvoter til
besætninger,
der kun har gamle malkeracer. En løsning der vil fremme in situ
bevarelse.
For at forsinke indavlen ville tilskud der skaber
incitament
til at lade moderdyr opnå en høj alder være en god
ide.
Det er i det hele taget vigtigt at tænke i andre baner end de
sædvanlige
produktionskoblede landbrugsstøtteordninger. Det er genetisk
mangfoldighed
ikke produktion der skal fremmes.
Allerede nu kunne tilskuddene med fordel omlægges til:
1) Tilskud til salg af avlsdyr for at fremme
spredning
til nye avlere.
(tilskud pr. fødsel sikrer ikke flere avlsdyr
fordi afkommet måske istedet fedes op til slagtning)
2) Tilskud til moderdyr for at sikre
basispopulationen,
hvis der ikke er afsætning på avlsdyr.
-for at fremme høj levealder og kontinuitet
bør
tilskuddet udbetales til alle moderdyr der har født inden for
f.eks.
de sidste 3 - 4 år.
3) Et lidt højere tilskud til alle handyr der har fået afkom inden for f.eks. de sidste 3 - 4 år.
Sporene fra det gamle GRU skræmmer, idet
udskiftningen
blandt de avlere, der bliver engageret med lokkende dyretilskud er
uhørt
høj, i forhold til de racer hvor avlerne har et sammenhold i en
forening for deres race, - uanset om de får tilskud eller ej.
Man kan ikke redde den biologiske mangfoldighed, ved
at erstatte de avlere, der avler fordi de er en del af en kultur og af
kærlighed til dyrene; med folk der har dyr for at få
tilskud.
Derfor mener vi generelt tilskud til enkelt dyr er
et
nødvendigt onde i en overgangsperiode ihvertfald for de fleste
racer.
Tilskudsmidlerne bør i højere grad bruges
til at styrke græsrodsforeningerne, så informationsniveauet
blandt avlerne styrkes. Den svenske model hvor Staten udeler 1,6 mill.
kr. pr. år til de forskellige græsrodsforeninger, der er
engageret
i bevaringsarbejdet kunne være et forbillede. Foreningerne
søger
hvert år om penge og bruger typisk pengene til at trykke
medlemblade
og andre publikationer for samt til sekretariats-funktioner.
Sammenfatning
Intensionerne med Konventionen om biologisk
mangfoldighed
er at den biologiske mangfoldighed igen skal blomstre op. Men dette
forslag
til strategi er kun et spagt forsøg på at sætte
tilbagegangen
i stå for få udvalgte racer, endda på en måde
der
er meget sårbar for strømsvigt. Den rummer slet ingen
visioner
for hvordan man igen kan give mangfoldigheden vækstmuligheder.
Som det hedder i udkastet til Landerapport 25.11.02:
"Den nationale kapacitet på alle områder
vedrørende bevaring og udvikling af husdyrgenetiske ressourcer
er
høj. Danmark har ressoucer til at udnytte landets righoldige
udvalg
af husdyrracer og til at bevare landets gamle nationale racer."
Den fattige model kan bedst betegnes som
vågeblus,
og det er flovt at et rigt og oplyst land som Danmark ikke er kommet
videre
end dette 10 år efter underskrivelsen af Riokonventionen.
© Center for Bio-diversitet. - Ophavsret på Internet
Denne side er senest revideret marts 2003.
Links til disse sider bedes knyttet til forsiden, for at undgå "døde links" ved omlægninger af siderne.
Center for Bio-diversitet har til formål at fremme den biologiske mangfoldighed og bevarelsen af gamle og nye varieteter med værdifulde egenskaber.
Centerets websider redigeres af Heine Refsing